مهاجرت تحصیلی فرانسه – هزینه و مدارک و شرایط مورد نیاز و مراحل

مهاجرت تحصیلی فرانسه

مهاجرت تحصیلی فرانسه – هزینه و مدارک و شرایط مورد نیاز و مراحل امروزه بسیاری از افراد به دلایل مختلف، همانند تحصیل، کار و وضع اقتصادی، به امید ایجاد زندگی بهتر یا برحسب علاقه، قصد مهاجرت به کشور­های خارجی را دارند. یکی از کشور­هایی که از زمان­های گذشته تا­کنون مقصد بسیاری از مهاجرین ایرانی بوده است، کشور فرانسه است. شما با استفاده از راه­های گوناگونی می‌توانید اقامت این کشور را بگیرید که یکی از این روش­ها، مهاجرت تحصیلی به فرانسه است. در این زمینه، با دو روش می‌توانید به اخذ اقامت تحصیلی در کشور فرانسه اقدام نمایید. این روش­ها عبارتند از: اخذ پذیرش در دورۀ کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و ادونس­مستر در یکی از دانشگاه­های فرانسه و اخذ پذیرش از طریق ویزای تحصیلی فرانسه از کالج­های فرانسه با عنوان یادگیری زبان فرانسوی.

لازم است بدانید که برای اخذ اقامت تحصیلی در کشور فرانسه شما باید دارای یک سری شرایط و مدارک مورد­نیاز جهت پذیرش باشید. علاوه بر شرایط و مدارک لازمه، باید به هزینۀ مورد­نیاز برای این کار نیز توجه داشته باشید. پس با داشتن ملاک‌هایی که در ادامه به ذکر آن­ها خواهیم پرداخت و با گذراندن مراحل مشخصی، می‌توانید موفق به گرفتن اقامت تحصیلی خود در کشور فرانسه بشوید. در بسیاری از موارد، موقعیت مکانی کشور مقصد هم برای محصلین اهمیت زیادی دارد. دربارۀ موقعیت مکانی این کشور می‌توان گفت که کشوری محبوب در اروپای غربی است. این کشور دارای قلمروی گسترده­ای بوده و مناطق زیادی را در خود جای داده است؛ به­گونه­ای که از نظر مساحت، بزرگترین کشور اتحادیه اروپا است. در ادامه، به شرح دقیق و کامل تمامی نکات ذکر­شده در خصوص مهاجرت تحصیلی فرانسه، به­منظور کسب اطلاعات بیشتر شما می‌پردازیم.

فهرست مطالب

مهاجرت تحصیلی فرانسه

همان‌طور که پیش­تر گفتیم، کشور فرانسه در شمال غربی اروپا واقع شده است. همچنین، این کشور دارای مساحتی گسترده بوده و نقش مهمی را در امور بین­الملل در بین مهم‌ترین کشور­های جهان غرب ایفا می‌کند. این کشور دارای یکی از معتبرترین سیستم آموزشی جهان است. این موضوع به­گونه­ای است که سطح آموزشی در همه جای این کشور یکسان بوده و فرقی نمی‌کند که شما در کدام یک از مناطق آن مشغول به تحصیل شوید. لازم به ذکر است که پوئن مثبت دیگر این کشور برای دانشجویان و افرادی که به­منظور ادامه تحصیل به آنجا مهاجرت کرده­اند، رایگان در تمامی دانشگاه­های آن است. پایتخت و مهمترین شهر فرانسه، پاریس است که یکی از بهترین مکان­های تجاری و فرهنگی در سطح جهان محسوب می‌شود. هزینۀ زندگی در این شهر نسبت به سایر نقاط این کشور تا حدود زیادی بیشتر و سنگین‌تر است. به همین دلیل، در هنگام مهاجرت به کشور فرانسه، بر­اساس توان درآمدی خودتان، منطقۀ مورد­نظر خود را برای زندگی و تحصیل انتخاب نمایید.

هزینۀ مهاجرت تحصیلی فرانسه 

زمانی که شما قصد مهاجرت به کشور دیگری را داشته باشید، باید قبل از اقدام به هر کاری، شرایط و میزان هزینۀ لازم برای تحصیل، زندگی، اقامت و مواردی از این قبیل را در این کشور بسنجید؛ چرا که این مورد در مهاجرت به کشورهای دیگر به قصد تحصیل یا هر عنوان دیگر، بسیار حائز اهمیت بوده و به هیچ وجه نباید آن را دست کم گرفت. شما برای مهاجرت تحصیلی فرانسه باید توان هزینه­کردن در چندین زمینۀ خاص را داشته باشید که در ادامه، توضیح کاملی دربارۀ آن‌ها خواهیم داد.

هزینۀ تحصیل در فرانسه در صورت داشتن بورسیۀ تحصیلی

درصد بالایی از افراد به­دنبال مهاجرت تحصیلی فرانسه و گرفتن بورسیۀ تحصیلی در یکی از دانشگاه­های آن هستند. گرفتن بورسیۀ تحصیلی در فرانسه چندان آسان نیست به گونه ای که دانشجو علاوه بر داشتن سن و شرایط کامل برای مهاجرت تحصیلی به این کشور، باید دارای سطح علمی بالا، رزومۀ علمی قوی، نمرات و معدل بسیار بالایی باشد. کشور فرانسه بورسیه­های مختلفی را برای دانشجویان مهاجر خود در نظر گرفته است که این بورسیه­ها برای دوره­های کارشناسی ارشد نسبت به سایر دوره­ها بیشتر است. البته باید به این نکته توجه کرد که کشور فرانسه در پذیرش بخشی از بورسیه­های خود علاوه بر شرایط ذکر­شده، جنسیت و ملیت فرد متقاضی را در نظر می‌گیرد. بورسیۀ تحصیلی در این کشور، هزینه­های خورد­و­خوراک و در بسیاری از موارد، خوابگاه را در بر می‌گیرد؛ بنابراین، اگر بتوانید بورسیه بگیرید، هزینۀ شما تا حد زیادی کاهش پیدا می­کند.

گرفتن بورسیۀ تحصیلی فرانسه برای دوره­های کارشناسی نسبت به سایر دوره­ها سخت­ تر و مشکل­تر است؛ زیرا این کشور تعداد محدود و بسیار کمی بورسیه در این مقطع ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که گذراندن دورۀ کارشناسی در این کشور سه سال زمان می­برد. گرفتن بورسیه برای مقطع دکتری هم نسبت به دورۀ کارشناسی راحت­تر است؛ چرا که این کشور تعداد بیشتری بورسیه را در این مقطع در نظر گرفته است. دورۀ دکتری در فرانسه نیز همچون کشور ایران، دو سال زمان می‌برد. توجه کنید که با گرفتن بورسیۀ تحصیلی این کشور حتماً خوابگاه به شما داده نمی‌شود یا در برخی شرایط برای گرفتن خوابگاه مجبور به پرداخت هزینه­هایی هستید.

مهاجرت تحصیلی فرانسه
مهاجرت تحصیلی فرانسه

هزینۀ تحصیل در فرانسه در صورت عدم بورسیۀ تحصیلی

در صورتی که موفق به دریافت بورسیه نشوید، اما شرایط تحصیل در دانشگاه­های این کشور را به دست آورده باشید، نیاز به پرداخت هزینه و شهریه‌ای به دانشگاه خود خواهید داشت. به عبارت دیگر، افرادی که از طریق مهاجرت تحصیلی برای ادامۀ تحصیل به آن کشور آمده­اند، نسبت به دانشجویان خود شهریۀ کمتری را پرداخت می‌کنند. در نتیجه، شما برای مهاجرت تحصیلی فرانسه باید توان هزینه­کردن کافی را داشته باشید. در حال حاضر، به­طور تقریبی، شهریۀ یک سال تحصیل در دانشگاه­های دولتی این کشور، برای دانشجویان مهاجر ۱۷۰ یورو برای دورۀ کارشناسی است. شهریۀ یک سال این دانشگاه­ها برای مقطع کارشناسی ارشد تقریباً ۲۴۳ یورو و برای دکتری به ۳۰۰ یورو می‌رسید. اگر شما به­منظور گذراندن دوره­های مهندسی در مؤسسه­های خاص به این کشور مهاجرت کرده باشید، باید گفت که شهریۀ یک سال برای شما، به­طور تقریبی حول­و­حوش ۶۰۰ یورو است.

شهریه­های ذکر­شده برای افرادی است که از طریق مهاجرت تحصیلی فرانسه، در دانشگاه­های این کشور مشغول به تحصیل می‌شوند. همین هزینه­ها برای دانشجویان خود فرانسه به ۲۷۷۰ یورو برای مقطع کارشناسی، ۳۷۷۰ برای مقطع کارشناسی ارشد در یک سال و ۳۰۰ یورو برای دورۀ دکتری در یک سال می‌رسند. لازم به ذکر است که مبالغ ذکر­شده مربوط به دانشگاه­های دولتی این کشور است و برای تحصیل در دانشگاه­های خصوصی این کشور، باید سالیانه شهریه‌ای در حدود ده هزار تا بیست هزار یورو برای یک سال پرداخت کنید. دانشجویان مهاجر در مقطع دکتری اگر بتوانند به­عنوان استادیار آن دانشگاه انتخاب شوند، در صورت داشتن شرایط لازم، موفق به دریافت حقوق از دانشگاه خود می‌شوند. تعدادی از بهترین دانشگاه­های این کشور که شهریۀ مقرون­به­صرفه­ای برای دانشجویان مهاجر خود در نظر می‌گیرند، عبارتند از: دانشگاه اورلئان، دانشگاه بورگوندی، دانشگاه استراسبورگ و دانشگاه دکارت پاریس.

هزینه­ های مربوط به مسکن به­منظور تحصیل در فرانسه

هزینه­های مسکن هم بخش مهمی از دغدغه­های ذهنی افراد را در خصوص مهاجرت تحصیلی فرانسه در بر می‌گیرد. شما پس از مهاجرت به کشور فرانسه می‌توانید در صورت ارائۀ خوابگاه از خوابگاه­های دانشجویی استفاده نمایید. این خوابگاه­ها خود از نظر هزینه به دو گروه تقسیم می‌شوند. اگر شما موفق به گرفتن بورسیۀ تحصیلی فرانسه شده باشید، به­صورت رایگان یا با پرداخت هزینۀ بسیار کمی می‌توانید از خوابگاه استفاده کنید و دیگر نیاز به پرداخت هزینه­های هنگفت برای محل سکونتتان نداشته باشید؛ اما اگر موفق به گرفتن بورسیۀ تحصیلی نشده باشید، می‌توانید از خوابگاه­های آزاد نزدیک به محل تحصیل استفاده نمایید. زندگی در خوابگاه­های آزاد نیز تا حدود زیادی مقرون­به­صرفه است؛ اما اگر به دلایل مختلف، از جمله عدم وجود خوابگاه رایگان یا نداشتن علاقه به زندگی خوابگاهی، موفق به انجام این کار نشدید، باید خانه‌ای مناسب را برای اسکان خود خریداری یا اجاره نمایید که در ادامه، در این باره توضیحات لازم را خواهیم داد.

زمانی که قصد مهاجرت تحصیلی به فرانسه را داشته باشید و بورسیۀ تحصیلی هم نشده باشید، باید بدانید که در آنجا هزینۀ مسکن با خودتان است. شرایط اجاره و قیمت خانه در این کشور نیز مانند سایر کشور­ها بسته به نوع مکان، منطقۀ انتخابی شما، مساحت خانه و مواردی از این قبیل، متفاوت است. طبیعی است که هزینۀ اجاره­خانه در پایتخت یا مرکز شهر، گران­تر از سایر مکان­ها مانند حومۀ شهر است. به­طور میانگین، اجارۀ یک خانۀ یک خوابه در خارج از مرکز شهر، تقریباً ۳۵۰ یورو است؛ اما اگر شما قصد اجاره­کردن خانه­ای شبیه همان خانه را در شهر پاریس داشته باشید، ماهیانه مبلغی در حدود ۱۰۰۰ یورو یا بیشتر از آن باید پرداخت کنید.

البته اگر قصد زندگی در شهر پاریس را دارید، اما توان پرداخت این هزینه را ندارید، می‌توانید در حومه­های اطراف پاریس، خانه­ای یک خوابه در همان شکل و اندازه را با مبلغ اجاره­ای نزدیک به ۷۰۰ یا ۸۰۰ یورو بگیرید. شهر نانت یکی دیگر از شهرهای نامدار کشور فرانسه است که شما می‌توانید خانه­ای همانند خانۀ ذکر­شده را با اجارۀ ۵۰۰ یورو در مرکز آن شهر بگیرید. همان خانه را در حومۀ اطراف آن شهر می‌توانید با ۳۵۰ الی ۴۰۰ یورو در ماه اجاره کنید. پس همان­گونه که مشاهده می­کنید، بسته به شهری که قصد تحصیل در آن را دارید و حتی مناطق مختلف شهر، باید هزینۀ متفاوتی هم برای آن بپردازید. البته کیفیت خانه و محل سکونت هم تأثیر زیادی بر این هزینه دارد.

هزینه ­های زندگی در فرانسه به ­منظور ادامۀ تحصیل

علاوه‌بر هزینه­های مسکن و تحصیل، برای مهاجرت تحصیلی فرانسه باید هزینه­های دیگر زندگی مانند خوراک، پوشاک، لوازم خانه و مواردی از این قبیل را در نظر گرفت. باز هم تمامی این هزینه­ها بسته به مکان و منطقۀ انتخابی شما برای زندگی متفاوت است؛ به­عنوان مثال، هزینۀ یک زندگی عادی در شهر پاریس به دلایل مختلفی از هزینۀ زندگی در بسیاری از شهرهای دیگر بیشتر است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که قیمت اجناس در فروشگاه­های مختلف، حتی فروشگاه­های شهر پاریس، دارای تفاوت است. پس شما می‌توانید با یافتن فروشگاهی که اجناس آن نسبت به سایر فروشگاه­های دیگر دارای قیمت مناسب­تری است، هزینه­های خود را تا حدود کمی کاهش دهید.

علاوه بر هزینۀ خورد­و­خوراک هفتگی یک فرد، اگر خانۀ شما واحدی از آپارتمان باشد، باید در پرداخت هزینه­های مربوط به ساختمان نیز مشارکت داشته باشید. برخی از هزینه­های ساختمان عبارتند از آب، برق، هزینۀ دربان، تعمیر آسانسور، تمیز­کردن راه­پله­ها و مواردی از این قبیل. لازم به ذکر است که هزینه­های مربوط به آب، برق و گاز، به منطقۀ محل زندگی شما و همچنین، مساحت و اندازۀ خانه­تان بستگی دارد. یکی دیگر از هزینه­های زندگی و اقامت در کشور فرانسه، حمل­و­نقل است. هزینۀ حمل­و­نقل در شهر­ها و مناطق مختلف، دارای تفاوت­هایی با یکدیگر است که باز هم بیشترین میزان آن، مربوط به هزینۀ حمل­ و­ نقل در شهر پاریس است.

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه 

برای گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه، شما به مدارک معتبری نیاز دارید که در ادامه، به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت. اولین مدرک مورد­نیاز شما در این راه، یک رسید با نام کاربری متقاضی است. علاوه بر آن، شما به فرم درخواست ویزای تحصیلی فرانسه نیاز دارید. فرم ذکر­شده باید به زبان فرانسوی یا انگلیسی پر شده باشد و دارای تاریخ­ و امضا باشد. همچنین، دو قطعه عکس ویزایی رنگی از دانشجوی متقاضی در ابعاد ۵/۴ × ۵/۳ با پس­زمینه­ای سفید که در آن موی سرتان پوشیده نباشد، داشته باشید. همچنین، عکس متقاضی باید کمتر از شش ماه از آن گذشته باشد و بیش از هفتاد الی هشتاد درصد صورت فرد متقاضی را در بر گرفته باشد. برای کامل­کردن مدارک مورد­نیاز است. همان­طور که می­دانید، شناسنامه، هویت هر فرد است؛ به همین دلیل، شناسنامه با ترجمۀ رسمی زبان فرانسوی و کپی از تمامی صفحات آن، برای گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه مورد­نیاز است. به­طور کلی، برای مهاجرت تحصیلی فرانسه و اخذ ویزای تحصیلی آن کشور، شما به یک رزومۀ اطلاعاتی کامل از خود نیاز دارید.

یکی دیگر از مدارک لازم و مهم برای گرفتن ویزا، پاسپورت است. پاسپورت شما باید حتماً تا سه ماه پس از ویزای تحصیلی فرد متقاضی اعتبار داشته باشد. همچنین، پاسپورت باید توسط دانشجوی متقاضی مهاجرت تحصیلی فرانسه امضا شده باشد و حداقل دارای دو صفحۀ خالی باشد. علاوه بر خود پاسپورت، داشتن کپی تمامی صفحه­های آن که مهر ورود و خروج دارد، به همراه کپی صفحۀ اول و همۀ صفحات آن که دارای ویزای شینگن هستند، الزامی است. علاوه بر پاسپورت، برای آقایان داشتن کارت پایان خدمت با ترجمۀ رسمی زبان فرانسه آن نیز الزامی است. البته باید به این نکته توجه داشت که تاریخ شروع و اتمام دورۀ سربازی فرد متقاضی به­طور کامل در آن ذکر شده باشد. اگر فرد متقاضی دارای مدارکی در زمینه­های هنر، ورزش و مواردی از این قبیل است، ترجمۀ رسمی آن­ها به زبان فرانسوی برای گرفتن ویزا و مهاجرت تحصیلی فرانسه اجباری است. همچنین، فرد متقاضی برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه، به انگیزه­نامه­ای نیز نیاز دارد. همان­گونه که از اسمش پیداست، فرد متقاضی باید انگیزه و هدف خود را از مهاجرت تحصیلی به فرانسه، به­طور کامل بازگو کند.

مهاجرت تحصیلی فرانسه
مهاجرت تحصیلی فرانسه

مدارک تحصیلی لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه 

علاوه بر مدارکی که تا­کنون ذکر شد، برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه، تمامی مدارک تحصیلی فرد متقاضی نیاز است. این مدارک عبارتند از مدرک دیپلم و ریز نمرات، مدرک پیش­دانشگاهی به همراه ریز نمرات، مدرک کاردانی به همراه ریز نمرات، مدرک کارشناسی و ریز نمرات، مدرک کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات و مدرک دکتری به همراه ریز نمرات آن. فرد متقاضی باید ترجمۀ رسمی هر کدام از مدارک ذکر­شده را که دارد، به زبان فرانسوی، به سفارت فرانسه در ایران تحویل دهد. برای گرفتن ویزای کشور فرانسه باید مدارک شما در سفارت آن کشور تأیید شود. در صورت داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی، باید آن‌ها را نیز در هنگام گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه ارائه دهید. یکی دیگر از مدارکی که برای گرفتن ویزای فرانسه به آن نیاز دارید، فرم تکمیل­شدۀ OFII است. علاوه بر این، شما به مدارکی که نشان­دهندۀ داشتن محل اقامت در فرانسه باشد، نیاز دارید. این مدارک می­تواند کپی قرارداد اجاره یا سند مالکیت یا گواهی از طرف سامان پذیرفته­شده باشد.

فردی که قصد دارد به قصد تحصیل به کشور فرانسه مهاجرت کند، باید توانایی پرداخت حداقل ۶۲۰ یورو در یک سال داشته باشد. گواهی داشتن توانایی مالی یکی دیگر از مدارکی است که فرد متقاضی باید برای گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه ارائه دهد. در صورتی که دانشجوی متقاضی، موفق به اخذ بورسیۀ تحصیلی فرانسه شده باشد، به جای گواهی مبنی بر تمکن مالی، باید گواهی سازمان مربوطه را که نشان­دهندۀ پرداخت هزینه­ها از طرف آن­هاست، داشته باشد. در صورتی که فرد متقاضی موفق به اخذ بورسیۀ تحصیلی نشده باشد، همچنین توانایی پرداخت هزینۀ ذکر­شده را نداشته باشد و در مقابل، قصد مهاجرت تحصیلی فرانسه را داشته باشد، می­تواند پشتیبان مالی برای خود برگزیند. پشتیبان مالی دانشجو در این زمینه می­تواند پدر، مادر، خواهر، برادر، پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، دایی، عمه یا عموی فرد متقاضی باشد. در صورتی که فرد متقاضی پشتیبان مالی داشته باشد، باید مدارک شناسایی پشتیبان مالی را به همراه تعهد­نامۀ غیر­مالی، مدارک استخدام، پرینت گردش حساب سه ماهۀ آخر حساب بانکی، رسید آخرین مالیات پرداخت­شده و مدارکی را که نشان­دهندۀ ارتباط پشتیبان مالی با فرد متقاضی باشد، برای تهیه و اخذ ویزای تحصیلی فرانسه ارائه دهد.

اخذ ویزای تحصیلی فرانسه به­منظور شرکت در دوره­های زبان

امروزه شرایط گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه به­منظور شرکت در دوره­های زبان وجود دارد و یکی از راه­های مهاجرت تحصیلی فرانسه محسوب می­شود. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به تحصیل در فرانسه بسیار علاقه دارید، می‌توانید به­منظور گذراندن کلاس­های زبان فرانسه، ویزای تحصیلی فرانسه را دریافت کنید و پس از گذراندن یک دورۀ زبان فرانسه، از دانشگاه­های آنجا پذیرش بگیرید و مشغول به ادامه تحصیل در فرانسه شوید. به­طور کلی، می‌توان گفت که یکی از آسان­ترین و ساده­ترین راه­ها برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و مهاجرت به آن کشور، پذیرش در دوره­های آموزشی زبان فرانسه در کالج­ها و دانشگاه­های معتبر آنجا است.

زمانی که شما موفق به گرفتن ویزا برای گذراندن دوره­های آموزشی زبان در فرانسه شدید، باید به این نکته توجه داشته باشید که ویزای تحصیلی شما در آن کشور تا چه زمانی اعتبار دارد. پس از اتمام اعتبار آن باید سریعاً به تمدید آن جهت ادامه تحصیل در دانشگاه­های فرانسه اقدام نمایید. با انجام به­موقع این کار، دیگر لازم نیست که نگران بازگشت خود به ایران و ناتمام­ماندن دوران تحصیل خود باشید. همچنین، شما برای گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه از طریق شرکت در دوره­های آموزش زبان در آنجا، نیاز به ارائۀ مدرک زبان انگلیسی ندارید. البته لازم به ذکر است که داشتن مدرک زبان فرانسه می‌تواند کمک بسیاری به شما در این راه کند.

شرایط مورد­نیاز برای مهاجرت تحصیلی فرانسه 

طبیعتاً برای مهاجرت تحصیلی به کشوری مانند فرانسه، شرایط خاص و گوناگونی وجود دارد. از جمله شرایط سنی، هویت و ملیت فرد متقاضی و مواردی از این قبیل که در موارد ذکر­شده، ممکن است به گوشه­ای از این شرایط اشاره شده باشد.

شرایط سنی افراد برای تحصیل در فرانسه 

اولین شرط مورد­نیاز در خصوص مهاجرت تحصیلی به فرانسه، سن فرد متقاضی است. همان­طور که قبلاً گفتیم، افرادی که قصد گرفتن ویزای تحصیلی فرانسه و قصد اقامت تحصیلی در این کشور را دارند، می‌توانند از 19 سالگی برای مقطع­های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام نمایند؛ اما مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه فقط محدود به این افراد نیست. گاهی برخی از خانواده­ها علاقه دارند که فرزندشان از کودکی در مدارس کشور فرانسه به تحصیل و آموزش بپردازد؛ این افراد می‌توانند با مهاجرت دسته­جمعی به­منظور تحصیل فرزندشان در فرانسه، اقامت آن کشور را اخذ کنند. مدارس در کشور فرانسه از سن شش سالگی به­طور اجباری شروع می‌شود و در مرحلۀ اول، دوران دبستان است که این دوران تا یازده سالگی کودکان ادامه دارد. البته کودک شما قبل از شروع دوران دبستان، بر­اساس وجود شرایط و رضایت شما از سن سه تا شش سالگی خود را می‌تواند در مهد­کودک­ها بگذراند.

پس از اتمام دوران دبستان کودکان در کشور فرانسه، نوبت به دوران راهنمایی می‌رسد که این دوران تا سن پانزده سالگی آن‌ها ادامه دارد و در این سن به پایان می‌رسد. پس از آن، نوبت به دورۀ دبیرستان می‌رسد. دانش­آموزان برای ورود به این دوره باید در آزمون نهایی پذیرفته شوند. پس از آمدن نتایج، پذیرفته­شده­ها به مقطع دبیرستان راه می­یابند و تا سن هجده سالگی در آن مقطع مشغول به تحصیل می­شوند. در دورۀ دبیرستان، افراد برای راهیابی و ورود به دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی آماده می‌شوند و به آن‌ها آموزش­هایی در این زمینه داده می‌شود. هزینۀ تحصیل برای دانش­آموزان مقیم کشور فرانسه در مدارس دولتی آنجا رایگان است، اما دانش­آموزان مهاجر برای تحصیل در مدارس خصوصی این کشور باید شهریۀ سالیانه­ای در حدود دو هزار تا چهار هزار و پانصد یورو بدهند؛ این هزینه بر­اساس نوع مدرسه و مکان آن، دارای تفاوت­هایی با یکدیگر هستند.

شرایط هویتی و و رزومۀ فرد

علاوه بر سن افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی به فرانسه، هویت و در موارد بسیاری ملیّت فرد نیز مهم است. همان­طور که می­دانید، مهاجرت تحصیلی به فرانسه دارای متقاضیان زیادی است. این امر به­دلیل فراوان­بودن مزایای تحصیل در کشور فرانسه است که در ادامه، به گفت‌وگو در مورد آن خواهیم پرداخت. به همین دلیل است که کشور فرانسه قوانین و شرایطی را برای پذیرش دانشجوهای مهاجر به دانشگاه­های خود گذاشته است. یکی از این شروط مهم، داشتن معدل و نمرات بسیار بالا و عالی است؛ به­گونه­ای که هر چه معدل شما بالاتر باشد، شانس شما در اخذ پذیرش اقامت تحصیلی در آن کشور نسبت به سایر متقاضیان، بیشتر خواهد بود. در قوانین پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، حداقل معدل ذکر­شده 15 و برای مقطع دکتری 14 است. همچنین، در شرایط پذیرش دانشجویان در این کشور، هویت و سابقۀ فرد و حتی در برخی مواقع، ملیّت آن­ها نیز تأثیر دارد.

مهاجرت تحصیلی فرانسه
مهاجرت تحصیلی فرانسه

مراحل لازم جهت مهاجرت تحصیلی به فرانسه 

برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه، شما باید کار­ها و برنامه­های خود را مرحله­به­مرحله پیش ببرید تا موفق به پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی فرانسه شوید. به­عنوان مثال، شما باید ابتدا به جمع­آوری مدارک خود و دریافت مدرک زبان خود، انتخاب دانشگاه و رشتۀ تحصیلی مدنظر خود در آن کشور اقدام نمایید. در اینجا این مراحل را به­صورت جدا از هم و به­طور کامل شرح خواهیم داد. این مراحل عبارتند از:

رسیدن به سطح زبان مورد­نیاز برای پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی فرانسه 

داشتن مدرک زبان در سطح B2 یا داشتن مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس برای ورود به دانشگاه­های کشور فرانسه الزامی است. البته، کشور فرانسه جزو کشور­هایی است که در برخی موارد، بدون داشتن مدرک زبان هم به شما امکان پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی را می‌دهد؛ چرا که در کشور فرانسه، کالج­هایی وجود دارند که دوره­های آموزش زبان فرانسه در آن­ها برگزار می‌شود و افراد متقاضی می­توانند با شرکت در آن دوره­ها، مدرک زبان فرانسۀ خود را در سطح خواسته­شده بگیرند و در ادامه، برای ثبت­نام و پذیرش دانشگاه مد­نظر خود اقدام کنند؛ اما به­طور کلی، داشتن این مدارک در اینجا، قبل از آنکه شما اقدام به مهاجرت تحصیلی فرانسه کرده باشید، شانس شما را در مهاجرت تحصیلی فرانسه و اخذ پذیرش آنجا افزایش می‌دهد. در نتیجه، شما می‌توانید از طریق مراحلی که در ادامه ذکر خواهیم کرد، مدرک تافل خود را دریافت نمایید.

نحوۀ اخذ مدرک تافل زبان انگلیسی 

در واقع، تافل یک آزمون استاندارد در­خصوص شناخت میزان توانایی زبان انگلیسی افرادی است که قصد مهاجرت تحصیلی به فرانسه یا سایر کشور­ها را دارند. این آزمون در بسیاری از مراکز و مؤسسات زبان در سرتاسر جهان انجام می‌شود. شما برای شرکت در این آزمون­ها ابتدا باید در دوره­های آموزشی زبان انگلیسی شرکت کنید. پس از گذراندن این دوره­ها، باید با نحوۀ دادن آزمون تافل به­صورت اینترنتی آشنا شوید؛ چرا که این آزمون سالیانه بین بیش از یک میلیون نفر در 180 کشور جهان برگزار می‌گردد. مرحلۀ بعد برای اخذ مدرک تافل زبان انگلیسی، نمره­دهی افراد است. بیشترین نمره و امتیاز این آزمون 150 است. افرادی که نمرۀ آن­ها بالای صد شده است، موفق به گرفتن تافل خود می‌شوند. در نتیجه، این افراد می‌توانند برای پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی خود اقدام نمایند.

انتخاب دانشگاه مورد­نظر خود

پس از آن­که موفق به اخذ مدرک تافل یا آیلتس زبان انگلیسی خود شدید، باید برای ادامۀ روند مهاجرت تحصیلی فرانسه، دانشگاه مدنظر خود را انتخاب کنید. لازم است بدانید که در کشور فرانسه در حدود 300 دانشگاه خصوصی و 71 دانشگاه دولتی وجود دارد که هر کدام از این دانشگاه­ها دارای شرایط خاصی برای خود هستند. نحوۀ پذیرش این دانشگاه­ها با یکدیگر متفاوت است و شما برای اطلاع­یافتن از شرایط پذیرش دانشگاه مد­نظر خود، می­توانید از یک وکیل با­استعداد و با­تجربه در زمینۀ مهاجرت تحصیلی به فرانسه صبحت کنید و از آن کمک بگیرید. همچنین، برای اطلاع از شرایط دانشگاه مد­نظرتان می­توانید به وب­سایت آن دانشگاه به­منظور کسب اطلاعات اختصاصی لازم برای پذیرش و ورود، مراجعه کنید.

در ادامه، شما باید فرم درخواست اخذ پذیرش خود را از همان وب­سایت دریافت کرده، سپس قسمت­های درخواست­شده را کامل کنید و مدارک مورد­نیاز را جمع­آوری کنید. در ادامه، شما باید مدارک لازم را به همراه فرم درخواست اخذ پذیرش خود را از طریق اسکن یا پست الکترونیکی برای دانشگاه مد­نظر خود ارسال نمایید. لطفاً قبل از ارسال مدارک خود به این نکته توجه بسیار داشته باشید که همۀ مدارکی را که دانشگاه مد­نظرتان از شما خواسته است، به­طور کامل جمع­آوری کرده­اید؛ چرا که انجام صحیح این کار باعث سرعت­یافتن کار شما و بررسی آن توسط پرسنل دانشگاه می‌شود. اگر کم­و­کاست یا اشتباهی در ارسال مدارک شما وجود داشته باشد، مدارک شما را به احتمال زیاد رد خواهند کرد یا درخواست دوبارۀ ارسال مدارک به شما می‌دهند.

مزایای تحصیل در فرانسه 

همان­گونه که تاکنون دریافته­­اید، فرانسه یکی از کشور­های پیشرفتۀ اروپایی است. این کشور از خدمات تحصیلی، آموزشی، درمانی، تناسب میان کار و زندگی و شرایط زندگی عالی بهره­مند است. درصد بالایی از افراد نیز به­دنبال اخذ ویزا و مهاجرت تحصیلی فرانسه هستند؛ چرا که تحصیل در فرانسه دارای مزایای زیادی است که برخی از آن­ها به شرح زیر است:

سطح بالای آموزش با کیفیت عالی و ارزان

به­طور کلی، کشور فرانسه دارای سیستم آموزشی قوی و دانشگاه­های بسیار عالی و برتر در سطح جهان است. به همین دلیل، تحصیل در این کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همان­طور که گفتیم، یکی از بهترین راه­ها در این زمینه برای افراد متقاضی، مهاجرت تحصیلی به فرانسه است. کشور فرانسه دارای چهارده دانشگاه برتر در رنکینگ QS جهانی است. این کشور شرایط آموزش رایگان و در برخی موارد، با هزینۀ خیلی کم را برای دانشجویان خود به وجود آورده است؛ به­گونه­ای که حتی دانشگاه­های کشور فرانسه نسبت به بسیاری از دانشگاه­های ایالات متحده، خدمات عالی و مقرون­به­صرفه­تری را به دانشجویان خود، به­خصوص مهاجرین ارائه می­دهند. حتی شما با تحصیل در این کشور نیاز به گرفتن وام دانشجویی ندارید؛ چرا که از طرف دانشگاه­های آن کشور به برخی از دانشجوها کمک­های معیشتی تعلق می­گیرد. این موضوع یکی از مزایای عالی تحصیل در دانشگاه­های فرانسه، برای برخی از افراد متقاضی به حساب می­آید.

مهاجرت تحصیلی فرانسه
مهاجرت تحصیلی فرانسه

حمل­و­نقل دانشجویان با هزینۀ کم 

یکی از دغدغه­های افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی به فرانسه، هزینه­های حمل­و­نقل در آن کشور است. به­طور طبیعی، حمل­و­نقل در هر کشوری دارای هزینه­هایی است؛ اما نکتۀ قابل توجه در حمل­و­نقل دانشجویان در کشور فرانسه، حمل­و­نقل و جابه‌جایی آن­ها با کمترین هزینۀ ممکن است. دانشجویان در کشور فرانسه می­توانند برای حمل­و­نقل و جابجایی بین مکان­ها، از سیستم اجاره­ای دوچرخه با نام Velib استفاده نمایند. اگر فرد متقاضی علاقۀ لازم نسبت به دوچرخه­سواری را داشته باشد و استفاده از این وسیله برایش آسان باشد، به­جرأت می­توان گفت که یکی از روش­های بسیار کم­هزینه و مقرون­به­صرفه برای حمل­و­نقلش است. در واقع، امتیاز مثبت دیگری که کشور فرانسه برای جوانان و دانشجویان خود در زمینۀ جابه‌جایی و حمل­و­نقل در نظر گرفته است، تخفیف­های شبکۀ TER به حمل­و­نقل آن­ها است. به­طور کلی، می‌توان گفت که هزینه­های کم و حمل­و­نقل راحت در کشور فرانسه، کار درصد بالایی از دانشجویان، به­خصوص دانشجویان مهاجر را راحت کرده است.

فرصت­های تحصیلات تکمیلی در کشور فرانسه 

یکی دیگر از مزایای مهاجرت تحصیلی فرانسه، فرصت­هایی است که برای تحصیلات تکمیلی به دانشجویان خود در نظر می­گیرد. درصد بالایی از دانشجویان هستند که پس از پایان دورۀ تحصیلی خود در کشور­های دیگر، برای کار­کردن، قصد ماندن در آن کشور را دارند؛ اما به­دلیل هزینه­های زیاد زندگی پس از پایان دورۀ تحصیلی و مزایای آن، قادر به این کار نیستند؛ اما کشور فرانسه برای افراد و دانشجویانی که به­صورت تمام­وقت در دانشگاه­های آن تحصیل کرده­اند، یک سال اجازۀ کار پس از پایان دورۀ تحصیلی آن­ها در نظر می­گیرد. در نتیجه، فرد متقاضی فقط با درخواست اجازۀ کار می­تواند تا یک سال با همان هزینه­ها و شرایط پیشین به زندگی و اقامت در کشور زیبای فرانسه ادامه دهد.

مشغول به کار­شدن دانشجوی مهاجر در فرانسه

یکی از دغدغه­های اصلی دانشجویانی که از طریق مهاجرت تحصیلی فرانسه به­منظور تحصیل در رشتۀ دلخواه خود به کشور فرانسه سفر کرده و در آنجا اقامت یافته­اند، اجازۀ کار در هنگام تحصیل است. اگر دانشجو یا فرد متقاضی، مسلط به زبان فرانسوی باشد، می­تواند به­راحتی در آن کشور کاری نیمه­وقت پیدا کند و همزمان با ادامه تحصیل در رشتۀ دانشگاهی خود، مشغول به کار شود و درآمدی برای خرج­های خود جور کند. در کشور فرانسه، کار­های فراوانی برای دانشجویان وجود دارد که برخی از آن­ها عبارتند از کارهای پرژه­محور و برنامه­نویسی که نیاز به حضور فیزیکی دانشجو ندارند و به­صورت غیر­حضوری انجام می‌شوند، کار در رستوران­ها و تحویل پیتزا و مواردی از این قبیل یا مشغول به کار­شدن دانشجو در خود دانشگاه در صورت داشتن شرایط لازم. البته شایان ذکر است که کشور فرانسه در این راستا هم دارای قوانینی است که این قوانین به شرح زیر است:

دانشجویان در مقطع کارشناسی در حدود بیست ساعت در هر هفته را اجازۀ کار دارند. همچنین، دانشجو­های مقطع کارشناسی ارشد نیز فقط بیست ساعت در هفته را می­توانند به کار مشغول شوند؛ اما این اجازه کار برای دانشجویانی که در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند، به چهل ساعت می­رسد. یعنی دانشجویان مقطع دکتری می­توانند همزمان با ادامه تحصیل خود، چهل ساعت در هفته را به انجام کار­های پاره­وقت بپردازند و در قبال آن پولی را دریافت کنند. دانشجویانی که همزمان در کنار درس خود مشغول به کار هستند، می­توانند به­ازای هر یک ساعت کار پاره­وقت خود، 10 یورو دریافت کنند.

شرایط تحصیل پزشکی در کشور فرانسه

در کشور فرانسه می‌توان در پنج رشتۀ پزشکی، اعم از دندان­پزشکی، مامایی، دارو­سازی، پزشکی و فیزیوتراپی مشغول به تحصیل شد. هدف برخی از افرادی که به­دنبال مهاجرت تحصیلی فرانسه هستند، تحصیل در رشتۀ پزشکی است. از سال 2020 تاکنون در کشور فرانسه برای تحصیل در رشته­های پزشکی، دیگر نیاز به شرکت در آزمون ورودی نیست. طبق قوانین جدید این کشور، متقاضیان این رشته بدون شرکت در آزمون، فقط با شرکت در دوره­های پزشکی بر­حسب معدل خود به قادر به تحصیل در این رشته هستند. نمرۀ قبولی در کشور فرانسه پنجاه درصد از کل نمره است؛ در نتیجه، اگر دانشجویی در رشتۀ پزشکی بتواند معدلی بین ده الی بیست داشته باشد، مورد­قبول محسوب می­شود. بنابراین، دانشجویانی که از طریق مهاجرت تحصیلی فرانسه به قصد تحصیل در رشتۀ پزشکی به فرانسه مهاجرت کرده­اند و در آنجا اقامت یافته­اند، اگر بتوانند تمامی دروس رشتۀ پزشکی را که در سال اول تدریس می­شوند، به­خوبی مطالعه کنند و در پایان سال از آزمون­ها و امتحانات نهایی معدل بالای ده را کسب کنند، موفق به ادامه تحصیل در این رشته خواهند شد.

اگر فرد متقاضی یا دانشجو دارای معدل عالی، یعنی معدل بالای 18 باشد، می­تواند در خود رشتۀ پزشکی، دندان­پزشکی یا داروسازی ادامه تحصیل دهد؛ اما اگر دانشجو دارای معدل عالی نباشد و در عین حال قبول شده باشد، می­تواند در یکی از رشته­های پیرا­پزشکی، به جزء رشتۀ پرستاری مشغول به ادامه تحصیل شود. البته دانشجویان می­توانند قبل از شروع سال اول دورۀ پزشکی، در رشتۀ دانشگاهی دیگری همانند حقوق، مهندسی، روانشناسی و مواردی از این قبیل مشغول به تحصیل شوند تا اگر در پایان سال موفق به کسب معدل مجاز برای ادامه تحصیل در رشتۀ پزشکی و پیرا­پزشکی نشده باشند، بتوانند در رشتۀ دانشگاهی دیگر خود به تحصیل ادامه دهند. این امر برای افرادی که از طریق مهاجرت تحصیلی به فرانسه رفته­اند، دارای اهمیت بیشتری است؛ چرا که در صورت قبول­نشدن و رد­شدن از رشتۀ پزشکی، بتوانند در رشتۀ دیگری مشغول به تحصیل شوند و مجبور به برگشت به کشور خود نشوند. لازم به ذکر است که گذراندن دوره­های پزشکی و پیرا­پزشکی در کشور فرانسه 9 سال طول می­کشد؛ اما فرد پس از پایان دورۀ تحصیلی خود در این رشته، مستقیماً متخصص خواهد شد.

موقیعت کاری در فرانسه پس از اتمام دوران تحصیل 

برخی از افرادی که به­منظور ادامه تحصیل به کشور­های دیگر، همانند کشور فرانسه مهاجرت کرده­اند، پس از اتمام دورۀ تحصیل خود قصد بازگشت به کشور خود را ندارند. به همین دلیل، دغدغۀ درصد بالایی از این افراد، بازار کار در کشور فرانسه است. موقعیت کاری در کشور فرانسه برای افراد تا حدودی خوب است؛ البته نرخ بیکاری در این کشور نسبت به کشور­هایی مانند آلمان یا اتریش تا حدودی زیاد­تر است. اما همان­گونه که قبل­تر در این باره سخن گفتیم، کشور فرانسه یک سال اقامت با همان شرایط دوران تحصیل به افرادی که دورۀ تحصیلی خود را به­طور کامل در آنجا گذرانده­اند، می­دهد. با توجه به موقعیت کاری خوب در این کشور، افراد در این مدت­زمان می­توانند با توجه به رشتۀ تحصیلی خود، شغلی پیدا کرده و مشغول به آن شوند. افرادی که قصد اقامت طولانی­مدت و کار­کردن در این کشور را دارند، باید پس از آن که در نهادی مشغول به کار شدند، اقامت خود را از اقامت تحصیلی به اقامت کاری تبدیل کنند.

مهاجرت تحصیلی فرانسه
مهاجرت تحصیلی فرانسه

اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی فرانسه با کمک مؤسسه­ های مهاجرتی

حتماً تا­کنون دریافته‌اید که برای مهاجرت تحصیلی فرانسه، راه­های مختلفی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها را قبلاً ذکر کرده­ایم. یکی دیگر از این راه­ها، کمک­گرفتن از مؤسسه­های مهاجرتی است. اگر شما قصد مهاجرت تحصیلی فرانسه و اخذ ویزای تحصیلی آن کشور را داشته باشید، می­توانید مدارک، نمرات و رزومۀ اطلاعاتی کامل را به مؤسسۀ مهاجرتی مد­نظر خود ارائه دهید تا در ادامه، پرسنل آن مؤسسه با بررسی تخصصی اطلاعات شما در اولین مرحله، بهترین دانشگاه­ها را متناسب با نمرات و اطلاعات‌تان به شما معرفی کنند. در واقع، دانشگاه­هایی که این­گونه مؤسسات به شما معرفی می‌کنند، دانشگاه­هایی هستند که دارای تطابق زیادی با اطلاعات شما هستند؛ به همین دلیل، کمک بسیاری در زمینۀ انتخاب یک دانشگاه عالی که دارای حساسیت بالایی نیز هست، می‌شود.

علاوه بر مطالب ذکر­شده، اگر مؤسسۀ مهاجرتی انتخابی شما معتبر باشد، به­طور خورکار، از اولین مرحلۀ اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی فرانسه تا گرفتن آن و در ادامه، اسکان فرد در آن کشور، فرد را یاری نموده و راهنمایی می­کنند. همچنین، بسیاری از این مؤسسات اگر در روند اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی فرد به فرانسه مشکلی ایجاد شود یا از همان ابتدا بدانند که فرد شانس کمی در مهاجرت تحصیلی فرانسه و اخذ ویزای تحصیلی آنجا خواهد داشت، به وی هشدار­های لازم را خواهند داد. بدین سبب، اگر شما از ادامۀ روند منصرف شدید، دیگر هزینه­ای در این خصوص توسط این تیم از شما گرفته نخواهد شد و اگر قبل از این قضایا هزینه­ای پرداخت کرده­اید، هزینۀ شما توسط آن مؤسسه به شما پس داده خواهد شد. لازم به ذکر است که این امر درصد بالایی از مؤسسات مهاجرتی را شامل می­شود، اما دربردارندۀ تمامی این مؤسسات نیست.

جمع­ بندی

افراد زیادی هستند که قصد مهاجرت به کشورهای مختلف را دارند. یکی از بهترین راه‌های مهاجرت، مهاجرت تحصیلی است. امروزه، مهاجرت تحصیلی به فرانسه بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است. راه­های گوناگونی برای اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی به فرانسه وجود دارد که در این‌جا تمامی این راه­ها را به­طور کامل برای شما شرح داده­ایم. مهاجرت تحصیلی به این کشور دارای هزینه­هایی است؛ اما اگر شما موفق به اخذ بورسیۀ تحصیلی فرانسه شوید، این هزینه­ها تا حد بسیار زیادی کاهش می­یابند. اگر فرد متقاضی موفق به اخذ بورسیۀ تحصیلی نشده باشد، اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی آن دارای هزینه­هایی است که این موارد شامل هزینه­های زندگی، خوراک و مسکن می‌شوند. البته اگر فرد متقاضی بتواند در صورت وجود در آن جا اقامت داشته باشد، هزینه­های زندگی وی در فرانسه به حد قابل توجه‌ای کاهش می­یابد.

شما برای مهاجرت به کشور فرانسه به اخذ ویزای تحصیلی آن کشور نیازمند هستید. برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه هم به مدارکی نیاز دارید که در این باره به­طور کامل در این جا سخن گفته‌ایم. مهاجرت تحصیلی فرانسه دارای شرایط و مراحل خاصی است که برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های آنجا باید به این شرایط و مراحل دقت فراوانی بشود. مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه دارای مزایایی، از جمله کیفیت آموزشی و سطح بالای علمی، حمل­و­نقل دانشجویان با هزینۀ کم و امکان کار­کردن دانشجویان به­صورت پاره­وقت در کنار درس و دانشگاهشان است. البته به این موضوع توجه داشته باشید که هر کدام از این امتیازات مثبت دارای قوانینی هستند که ما در اینجا به­طور کامل آن‌ها را شرح داده­ایم.