تحصیل پرستاری در روسیه

تحصیل پرستاری در روسیه

تحصیل در رشته های مختلف پزشکی از جمله پرستاری متقاضیان و طرفداران زیادی دارد و دانشجویان همواره برای انتخاب رشته تحصیلی، کیفیت سیستم آموزشی، شهریه، رتبه دانشگاه و … را در نظر می گیرند. در حال حاضر روسیه یکی از کشورهای مورد علاقه دانشجویانی است که مایل به تحصیل در رشته های مختلف و تحصیل پرستاری در روسیه هستند. هزینه تحصیل در روسیه با وجود کیفیت عالی تحصیل در این کشور در مقایسه با هزینه تحصیل در آمریکا و انگلیس بسیار مناسب است.

فهرست مطالب

شرایط عمومی برای تحصیل پرستاری در روسیه

روسیه یک کشور اوراسیایی یا به عبارتی یک کشور اروپایی-آسیایی است که بخشی از آن در قاره آسیا و بخشی دیگر در قاره اروپا قرار دارد. روسیه با جمعیتی در حدود 144 میلیون نفر به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای جهان شناخته می شود. از نظر آب و هوا، این کشور بسیار سرد است و کشاورزی در اکثر نقاط آن به دلیل سردی هوا امکان پذیر نیست. با توجه به شرایط سخت ورود به رشته پزشکی در ایران، بسیاری از دانشجویان کشور روسیه را برای تحصیل در این رشته ها انتخاب می کنند. تحصیل پرستاری در روسیه چهار سال به طول می انجامد و فارغ التحصیلان این رشته از دانشگاه های روسیه بهترین فرصت های شغلی را در سراسر جهان دریافت خواهند کرد. در بین دانشگاه های مختلف این کشور، 21 مورد از آنها دارای رتبه های جهانی بسیار بالایی هستند. با توجه به اینکه شرایط کار در روسیه برای پرستاران بسیار مناسب است، این حرفه در روسیه بسیار پرطرفدار است. 

تحصیل پرستاری در روسیه

مراحل آموزش پرستاری در روسیه

وزارت بهداشت روسیه تنها وزارتخانه ای است که در زمینه تغییرات و توسعه بهداشت و درمان و سیستم آموزشی مرتبط با صنایع پزشکی تصمیم گیری می کند. طبق شرایط اعلام شده از سوی این وزارتخانه، تحصیل پرستاری در روسیه یک دوره چهار ساله در 4.5 مقطع تحصیلی می باشد. تحصیل در رشته پرستاری در روسیه به زبان های روسی و انگلیسی امکان پذیر است و علاقه مندان به تحصیل به زبان روسی باید ابتدا در دوره هایی به نام انتفاق ثبت نام کرده و پس از کسب مهارت های لازم در زبان روسی، در رشته پرستاری تحصیل کنند. رشته پرستاری در روسیه مانند سایر نقاط جهان به صورت مقطعی در مقطع دکتری مستمر نیست و شامل دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد، البته امکان کار با مدرک لیسانس پرستاری در تمامی کشورهای دارای درآمد مناسب بهترین شرایط و مناسب ترین شرایط برای تمرین پرستاری در روسیه در بیمارستان های این کشور توسط سازمان بهداشت جهانی و یونسکو در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

در روسیه بهترین آکادمی های پرستاری در مسکو و سن پترزبورگ قرار دارند. دوره های آموزش پرستاری در روسیه به صورت تئوری و عملی به دانشجویان آموزش می دهد و در زمینه هایی مانند روابط بین الملل در طرح های پرستاری و مراقبت های ویژه، دانشجویان آموزش های مختلفی در زمینه امور اجتماعی، اخلاق، روانشناسی و قوانین سازمانی می بینند. بهداشت جهانی به دست آمد.

هزینه تحصیل پرستاری و هزینه زندگی در روسیه

یکی از مهم ترین مسائل دانشجویان علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور به ویژه در رشته های مختلف پزشکی مانند پرستاری، هزینه تحصیل در کشور دانشجو می باشد، زیرا هزینه دوره های پزشکی در اکثر کشورها معمولاً بیشتر از سایر رشته ها است. هزینه تحصیل در دانشگاه های روسیه در مقایسه با کشورهای آمریکایی و اروپایی بسیار مناسب است که البته این هزینه بسته به رشته و دانشگاه تا حدودی متفاوت است. همانطور که قبلاً گفتیم دانشجویان علاقه مند به تحصیل در رشته پرستاری در روسیه، زبان روسی، قبل از ورود به دانشگاه باید دوره های آنتی فاک را بگذرانند، هزینه این دوره در روسیه از 3500 تا 5000 دلار در سال می باشد. هزینه تحصیل در رشته پرستاری در روسیه برای یک دانشجو بین 2500 تا 3500 دلار در سال است. میانگین حقوق پرستاران در روسیه حدود 17 هزار دلار است. هزینه های زندگی در روسیه تا حدودی برای ایرانی ها مناسب است و تنها به دلیل واردات پوشاک به این کشور، هزینه پوشاک در روسیه در سطح بالایی قرار دارد. هزینه زندگی در شهرهای کوچک روسیه نسبت به شهرهای بزرگ این کشور قابل قبول تر و کمتر است.

بورسیه پرستاری در روسیه

اکثر دانشجویانی که علاقه مند به تحصیل در رشته پرستاری در روسیه هستند و یا علاقه مند به تحصیل در رشته های مختلف در روسیه هستند به دنبال استفاده از بورسیه تحصیلی این کشور در صورت امکان برای کاهش هزینه های خود هستند. به طور معمول، دانشجویان برای دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه های روسیه با سه موقعیت مختلف مواجه می شوند که در این بخش مورد بحث قرار می گیرد.

حالت اول: در این شرایط متقاضی بورسیه تحصیلی روسیه یک دانشجوی خارجی است که برای ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور باید شهریه پرداخت کند. در این صورت دانشگاه انتخابی دانشجو اقدام به برگزاری آزمون ورودی می کند و در صورت موفقیت در این آزمون دانشجو می تواند بورسیه تحصیلی دریافت کند.

حالت دوم: در این صورت دانشجویان خارجی مانند دانشجویان روسی در آزمون دولتی واحد شرکت می کنند و پس از قبولی در آن بورسیه تحصیلی دریافت می کنند.

حالت سوم: این وضعیت برای دانشجویانی است که مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه های روسیه در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا هستند. در صورتی که متقاضیان دارای شرایط لازم از جمله رزومه تحقیقاتی قوی، مقالات علمی منتشر شده و معتبر، موضوع پایان نامه قوی، ریز نمرات دوره های متوسط ​​و پیشرفته باشند، می توانند از دانشگاه مربوطه در روسیه بورسیه یا بورسیه تحصیلی دریافت کنند. بورسیه ها و کمک هزینه های مختلف در روسیه توسط سازمان Rossotrudnichestvo و تحت کنترل کامل سیستم قضایی این کشور به دانشجویان خارجی و داخلی که شرایط لازم را دارند ارائه می شود. برای دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه های روسیه، دانشجویان خارجی باید شایستگی و توانایی های علمی خود را اثبات کنند. برخی از بورسیه های تحصیلی اعطا شده به دانشجویان بین المللی در روسیه در زیر قابل مشاهده است:

  • صندوق بین المللی بورسیه EEUA در روسیه
  • شامل شهریه کامل و هزینه هاستل
  • جایزه بین المللی کارشناسی ارشد HSE در روسیه
  • از جمله تخفیف 50 درصدی شهریه دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد
  • پروژه های بورس تحصیلی روسیه
  • تحصیلات دانشگاهی به طور کامل

بهترین دانشگاه های روسیه برای آموزش پرستاری

در این بخش برای کمک به دانشجویان بین المللی در انتخاب بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پرستاری در روسیه، تعدادی از بهترین و معتبرترین دانشگاه های پزشکی روسیه را بررسی می کنیم.

آکادمی پزشکی مسکو (MMA): این آکادمی که به اختصار MMA نامیده می شود، بزرگترین و همچنین قدیمی ترین موسسه آموزش عالی پزشکی در روسیه است. این آکادمی نقش بسیار مهمی در توسعه کلیه مفاهیم و جنبه های علوم پزشکی دارد.

دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی مسکو (MGMSU): این دانشگاه از پنج دانشکده در رشته های پزشکی، پزشکی عمومی، پرستاری، علوم دندانپزشکی، آموزش حرفه ای در دندانپزشکی و تحصیلات تکمیلی تشکیل شده است. برای تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی دانشجویان باید در این دانشگاه ثبت نام کنند.

دانشگاه دولتی پزشکی روسیه (RS MU): این دانشگاه که در شهر مسکو قرار دارد، یکی از قدیمی ترین، بهترین و معتبرترین دانشگاه های این کشور است. در حال حاضر حدود 7000 دانشجو در این دانشگاه در رشته های پزشکی، زیست پزشکی و اطفال مشغول به تحصیل هستند.

آکادمی پزشکی دولتی سنت پترزبورگ (SPMA): این دانشگاه با یک قرن تجربه در ارائه دوره های تخصصی پزشکی بالینی و پیشگیری از بیماری ها یکی از بهترین دانشگاه های روسیه است.

دانشگاه دولتی پزشکی ریازان: این دانشگاه به سه زبان روسی، انگلیسی و فرانسوی تحصیل می کند و به همین دلیل در سطح بین المللی شناخته شده است.

موسسه پزشکی دولتی باشقیر: در حال حاضر رشته های پرستاری، اطفال، داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی در این دانشگاه ارائه می شود.

دانشگاه پزشکی دولتی کوبان: این دانشگاه که در کراسنودار قرار دارد، پذیرای دانشجویان بین المللی است و حدود 15 درصد از دانشجویان آن را شهروندان غیر روسی تشکیل می دهند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی روسیه

برای ورود به دانشگاه های روسیه، دانشجویان باید مدارک زیر را تهیه و به دانشگاه مربوطه ارسال کنند:

  1. فرم درخواست پذیرش برای تحصیل در رشته تخصصی “پرستاری”
  2. مدارک تحصیلی گذشته به همراه کلیه ریز نمرات تمامی رشته ها
  3. گواهی سلامت پزشکی
  4. رزومه  علمی قوی
  5. توصیه نامه اساتید قبلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
  6. مدرک زبان با نمره مورد نیاز دانشگاه مربوطه

دانشجویان و افراد علاقه مند به تحصیل در رشته پرستاری در روسیه در صورت قبولی موفق در یکی از دانشگاه های پزشکی این کشور باید کلیه مدارک لازم از جمله پاسپورت معتبر، عکس استاندارد، گواهی سلامت و پذیرش در دانشگاه را ارائه دهند. اگر دانشجو متاهل باشد، در صورت داشتن تمکن مالی، متقاضی می تواند برای خانواده خود که شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال وی می شود، درخواست ویزای همراه را بدهد. برای جلوگیری از ریجکت ویزا و تسریع در فرآیند ویزا، متقاضیان و دانشجویانی که در رشته پرستاری در روسیه تحصیل می کنند، باید از وکلای مهاجرتی مجرب و آگاه مشاوره بگیرند.

شرایط کاری و مهاجرت پرستاران به روسیه

یکی از مسائل مهم دانشجویان در حال تحصیل در رشته پرستاری در روسیه شرایط کاری و مهاجرت به روسیه از این روش می باشد. دانشجویان پرستاری پس از فارغ التحصیلی به راحتی می توانند در این کشور مشغول به کار شوند. با توجه به جای خالی موجود در روسیه برای پرستاران، آموزش و پرورش در این کشور مراکز کارآموزی را برای دانشجویان در نظر گرفته است که پرستاران در این مراکز کار می کنند و از دولت حقوق دریافت می کنند. کلیه فعالیت های مربوط به پرستاران در روسیه تحت نظارت مستقیم پزشکان انجام می شود. پرستاران شاغل در روسیه برای حفظ شغل خود باید هر 5 سال یکبار محل زندگی خود را تغییر دهند و در نقاط مختلف این کشور مشغول به کار شوند. لازم به ذکر است که روسیه به ندرت از خارج از کشور پرستار جذب می کند و دانشجویان پرستاری در روسیه شانس بیشتری برای استخدام در این کشور دارند. میانگین حقوق یک پرستار در روسیه 17000 دلار است.

تحصیل پرستاری در روسیه

دوره پادفک پرستاری روسیه

دوره های پادفک مشابه دوره پیش دانشگاهی دوره ای است که باید قبل از ورود به دانشگاه های روسیه تکمیل شود. این دوره ها معمولا کمتر از یک سال طول می کشد، اما معادل یک سال تحصیلی در نظر گرفته می شود. در این دوره دانشجویان می توانند به زبان روسی تسلط کافی داشته باشند و در صورت تحصیل دانشجویان خارجی به زبان انگلیسی نیازی به گذراندن این دوره که معادل پیش دانشگاهی و دیپلم دوازده ساله می باشد نیست و از آنجایی که پرستاری در روسیه صرفا با زبان روسی آموزش داده میشود لازم است دوره پادفک روسیه را بگذرانید.

بهترین دانشگاه  ها در روسیه

در مجموع، 24 دانشگاه در روسیه رشته پرستاری را ارائه می دهند که در میان آنها دانشگاه لومونوسوف، دانشگاه رودین و دانشگاه ایالتی پرم برجسته هستند و در زمینه پرستاری محبوب هستند.

دانشگاه لومونوسوف

این دانشگاه اولین دانشگاه روسیه است که در مسکو واقع شده است و در سال 1755 تاسیس شد. کمیته پرستاری این دانشگاه در سال 2004 تاسیس شد و کمیته پرستاری این دانشگاه اولین کمیته شهر مسکو در یک دانشگاه پزشکی است و در سال 1390 این کمیته آموزش پرستاران متخصص را در مقطع کارشناسی آغاز کرد و در سال 2014 دو حوزه های کمک های اولیه و پرستاری نیز دو تخصص به این کمیته اضافه شد و از ژانویه 2018 کمیته پرستاری بخشی از دانشکده پیشگیری و پزشکی شد.

شرایط لازم برای نامزدها

از آنجایی که این تخصص به زبان روسی ارائه می شود، شما باید به این زبان مسلط باشید و برای این منظور، دانشگاه دوره های یک ساله تمام وقت زبان روسی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد و از آنجایی که مدرک پرستاری فقط در مقطع کارشناسی ارائه می شود.

دانشگاه رودین

این دانشگاه با بیش از 9000 دانشجوی بین المللی و بیش از 150 برنامه آموزشی مشترک، بیش از 60 سال است که با موفقیت به دانشجویان بین المللی آموزش می دهد و اکنون یکی از دانشگاه های پیشرو در آموزش و پیشرفت تحصیلی است. دانشگاه RUDN یکی از بهترین دانشگاه های در سطح جهانی در روسیه، یکی از 100 دانشگاه برتر در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در رتبه بندی دانشگاه های عالی تایمز از نظر تعداد دانشجویان خارجی است و همچنین اولین دانشگاه در روسیه با 5 ستاره QS به 5 دسته تقسیم می شوند. برنامه کارشناسی پرستاری ارائه شده توسط دانشگاه رودن بر ارائه دانش نظری و تجربه عملی دانشجویان در طیف گسترده ای از موضوعات متمرکز است و به زبان روسی ارائه می شود. این دوره تمام وقت شامل موضوعات اصلی و انتخابی است که به لطف آن، در پایان دوره 4 ساله، فارغ التحصیلان این دانشکده پرستاری روسی تمام مهارت های لازم برای پرستاران حرفه ای را دارند و می توانند به عنوان پرستار یا دستیار حرفه خود را شروع کنند. 

شرایط لازم برای نامزدها

برای تحصیل در رشته پرستاری در روسیه در دانشگاه رودان، متقاضیان ابتدا باید مدارک تحصیلی خود را ارزیابی کنند، اما از آنجایی که این دانشگاه با کشور ما تفاهم نامه دارد، نیازی به ارزیابی مدارک دانشجویان ایرانی نیست. داوطلبان تحصیل در رشته پرستاری در این دانشگاه باید ابتدا دوره های اجباری موسوم به پادفک را بگذرانند تا آمادگی لازم برای بازدید از این رشته، گذراندن دوره های مورد نیاز و ارتقای سطح زبان خود را داشته باشند، معمولاً تدریس این دوره در مدت 10 ماه (یک واحد دانشگاهی) انجام می شود. تعداد ساعات در هفته 36 ساعت در گروه های 8-10 نفری دانش آموزان از کشورهای مختلف است. اگر متقاضی به زبان روسی صحبت نمی کند، می تواند با مطالعه دوره های زبان، مهارت های زبان روسی را کسب کند.

دانشگاه پزشکی دولتی پرم

این دانشکده پزشکی آخرین دانشگاه در لیست بهترین دانشکده های پرستاری روسیه است، علیرغم اینکه دانشگاه پزشکی دولتی پرم یک موسسه آموزشی جدید است، صدها فارغ التحصیل در حال حاضر در زمینه مراقبت های بهداشتی یا آموزشی مشغول به کار هستند.

دانشکده آموزش عالی پرستاری آکادمی پزشکی پرم در سال 1994 به عنوان یکی از اولین ها در روسیه تاسیس شد و فعالیت خود را به عنوان جوان ترین دانشگاه آغاز کرد، این دانشکده به طور مداوم از نظر عملکرد تحصیلی رتبه اول را در بین دانشکده های دانشگاه دارد. فارغ التحصیلان آن بارها در مسابقات شهری برای پروژه های فارغ التحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه پیروز شده اند.

از سال 2014، این دوره فقط به صورت حضوری در دسترس است و دانش آموزان طی 4 سال تحصیل فشرده، مهارت ها، دانش و تجربیاتی را که در آینده شغلی خود به آن نیاز دارند، کسب می کنند.

شرایط لازم برای نامزدها

برای تحصیل در رشته پرستاری در روسیه در این دانشگاه، متقاضیان می توانند به مدت 4 سال در رشته پرستاری ثبت نام کنند و مدارک دبیرستان خود را برابر کنند و یک دوره آنتی دانشکده را گذرانده و در پایان دوره نمرات لازم را دریافت کنند.

هزینه تحصیل در رشته پرستاری در دانشگاه های روسیه

هزینه تحصیل در رشته پرستاری در روسیه برای دانشجویان بین المللی که در این رشته تحصیل می کنند تا حد زیادی به دانشگاهی که انتخاب می کنند بستگی دارد، متوسط ​​هزینه تحصیل در هر سال برای مقطع کارشناسی پرستاری بین 3300 تا 4300 دلار است و هزینه زندگی نیز به این بستگی دارد.

هزینه پرستاری در برخی از دانشگاه ها به شرح زیر است:

  • دانشگاه لومونوسوف: 6200 دلار در سال
  • دانشگاه رودین: 4300 دلار در سال
  • هزینه دانشگاه دوستی مردم: 3500 دلار
  • هزینه دانشگاه دولتی کازان: 1800 دلار

برنامه پرستاری در مقطع کارشناسی چهار سال یا 240 واحد تمام وقت طول می کشد. برنامه درسی پرستاری در هر یک از دانشگاه های روسیه توسط خود دانشگاه تهیه شده است، اما آموزش دوره های زیر را پوشش می دهد. دروس اصلی شامل فلسفه، تاریخ، حقوق، زبان لاتین و اصطلاحات، روانشناسی، ریاضیات، علوم کامپیوتر، ژنتیک پزشکی، آناتومی انسان، فیزیولوژی طبیعی، ارتقای سلامت، ایمنی زندگی، مبانی پرستاری، نظریه پرستاری، میکروبیولوژی، داروسازی، آسیب شناسی عمومی، سلامت انسان و اکولوژی، بهداشت بیمارستان، اجرای پیشگیری از بیماری در جوامع محلی، پرستاری در درمان، پرستاری در جراحی، پرستاری در زنان و زایمان، روش تدریس، اپیدمیولوژی، نظریه مدیریت، بهداشت عمومی، پرستاری در کودکان، پرستاری در مدیریت بیماری عفونی بیماری ها شامل درمان HIV، پرستاری در روانپزشکی و غیره است.

دروس انتخابی (یا ماژول ها) شامل بیوشیمی، تاریخچه پرستاری، کار اداری، پرستاری بالینی، پرستاری مغز و اعصاب، عناصر پزشکی، علوم پزشکی و دارویی، مبانی توانبخشی پزشکی، روانشناسی شغلی، سازمان مراقبت تسکینی و غیره است.

کلاس های عملی در مرکز آموزشی شبیه سازی بالینی، در مراکز بالینی دانشگاه و بیمارستان های تخصصی برگزار می شود، جایی که دانش آموزان مهارت های عملی اولیه را کسب می کنند.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *