ویزای تحصیلی به فرانسه و دریافت ویزای تحصیلی فرانسه + مدارک و هزینه های مورد نیاز

ویزای تحصیل در فرانسه

ویزای تحصیل در فرانسه – هزینه و مدارک و شرایط مورد نیاز و مراحل معمولا راه‌های گوناگونی برای مهاجرت وجود دارد که هر فردی با توجه به شرایط خود، توسط یکی از این راه‌ها اقدام به مهاجرت می‌کند. افراد زیادی از طریق کار و شغل اقدام به مهاجرت می‌کنند تا به فرصت شغلی بهتری دست یابند. عده دیگری از راه پناهندگی که راهی غیرقانونی است به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند و از بازگشت به کشور خود محروم می‌شوند. گروه دیگری از مهاجران با خرید ملک در کشور مقصد یا همان سرمایه‌گذاری سعی می‌کنند که در کشور مقصد مستقر شوند. اما یکی از متداول‌ترین راه‌های مهاجرت، مهاجرت از طریق ویزای تحصیل در فرانسه است که اکثر جوانان و نوجوانان از این راه می‌توانند مهاجرت کنند و در کشور دیگری به تحصیل خود ادامه دهند که در ادامه به بررسی کامل آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب

ویزای تحصیل در فرانسه

فرانسه که یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین کشورهای اروپا شناخته شده است هر ساله بیشتر از 23% بودجه خود را برای آموزش درنظر می‌گیرد. بسیاری از کاربران کشور فرانسه را به دلیل دارا بودن چندین فرودگاه بین المللی، آن را به عنوان دروازه‌ای برای ورود به اروپا می‌پندارند. فرانسه کشوری است که همه ساله گردشگران بسیاری به دلیل آب و هوای مساعد آن، جاذبه‌های گردشگری، تفریحات شگفت‌انگیز و… از آن بازدید می‌کنند و یکی از بهترین مراکز گردشگری جهان است. یکی از جاذبه‌های مشهور این کشور، برج ایفل است که در پایتخت آن شهر پاریس قرار دارد. از این رو دانشجویان زیادی این کشور را به دلیل اقتصادی بودن هزینه‌های ویزای تحصیل در فرانسه، مدارک معتبر و ارزشمند دانشگاهی آن و امکان ترقی بیشتر برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. واحد پول این کشور یورو است و مردم آن اغلب به زبان فرانسوی و انگلیسی صحبت می‌کنند. سیستم آموزش کشور فرانسه دارای استانداردهای مطلوبی است. تحصیل در فرانسه دارای چندین مقطع و چند مرحله است که به بررسی تمامی آن‌ها خواهیم پرداخت.

آموزش در مدارس محلی فرانسه رایگان است که اکثر دانش‌آموزان نام خود را در این نوع مدارس ثبت می‌کنند؛ اما با این حال افرادی هم هستند که مدارس بین‌المللی و بهتری را برای فرزندان‌شان در نظر گرفته‌اند. یکی از قوانین تحصیلی کشور فرانسه مدت زمان تحصیل شش تا شانزده سال به طور اجباری برای کودکان مقیم این کشور است.

اکثر کودکان از سه سالگی به بعد پا به مقطع پیش‌دبستانی می‌گذارند و تا به امروز بیشتر از نصف جمعیت افراد حدود بیست سال در آموزش تمام وقت عالی مشغول به ویزای تحصیل در فرانسه هستند. در کل فرانسه را می‌توان کشوری ایده‌آل برای زندگی و ادامه تحصیل دانست.

دانشگاه‌های مناسب برای ویزای تحصیل در فرانسه

فرانسه دارای یکی از برترین سیستم‌های آموزشی عالی و چهارده دانشگاه با رنک پایین‌تر از 500 در رتبه جهانی QS است. از میان دانشگا‌ه‌های برتر فرانسه، چهار تا از این دانشگاه‌ها موفق به کسب گواهی رضایت عالی دانشجویی شده‌اند. همچنین کشور فرانسه از 80 دانشگاه دولتی بهره‌مند است که هزینه آن‌ها بسیار پایین است. دانشگاه‌های دولتی به زبان فرانسوی تدریس می‌کنند و چهار رشته پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهندسی را در خود جای داده است.

دانشگاه علوم پاریس دانشگاه لترس (PSL) دارای رتبه 53 در دنیا و درجه اول میان دانشگاه‌های‌ برتر فرانسه است که در سال 2010 احداث شده و 9 کالج دارد. یکی دیگر از فعالیت‌های این دانشگاه برقراری ارتباطات استراتژیک با دانشگاه‌های معتبر دنیا، است. دانشگاه اکول پلی تکنیک در سال 2020 رتبه 60 را به دست آورد. این دانشگاه در سی کیلومتری خارج از شهر پاریس با 120 هکتار فضای سبز قرار دارد.

مقطع کارشناسی در فرانسه

دانشجویان برای ویزای تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی باید سه الی چهار سال را طی کنند و تقریبا 200 واحد درسی را پاس کنند. دانشجویان برای ورود به مقطع کارشناسی باید دارای مدرک B2 باشند و برای هر دوره تقریبا دو الی سه هزار یورو پرداخت کنند. اما می‌توانند تسهیلاتی از جمله حمل و‌ نقل رایگان،  بیمه و … بهره‌مند شوند. دانشجویانی که مدرک زبان فرانسوی را ندارند می‌توانند اقدام به تحصیل در کالج‌های دولتی زبان کنند. همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند علاوه‌بر تحصیل هفته‌ای 20 ساعت هم تقریبا مشغول به کار شوند.

ویزای تحصیل در فرانسه
ویزای تحصیل در فرانسه

مقطع کارشناسی ارشد

کشور فرانسه دارای دو مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد است. این مقاطع شامل دوره اول مستمر ۱ و دوره مستمر ۲ هستند که مدت زمان هر دوره یک سال است و دانشجویان باید دوره کارآموزی را نیز در دانشگاه بگذرانند. دانشجویان در دوره مستمر ۱ تمرکز خود را روی دروسی بگذارند که در دوره دوم هم شاهد آن دروس هستند. فعالیت‌های پژوهشی نقش پررنگ‌تری در دوره مستمر دوم دارند و تنها پاس کردن یک ترم واحد درسی در این دوره الزامی است و پس از آن دانشجویان موظف به گذراندن دوره کارآموزی و پروژه‌های پژوهشی  هستند.  افرادی که موفق به پاس کردن مقطع کارشناسی ارشد خود در کشور فرانسه شده‌اند، می‌توانند ویزای کاری یکساله را نیز دریافت نمایند.

مقطع دکترا در فرانسه

اگر دارای بورس ویزای تحصیل در فرانسه هستید مقطع دکتری برای‌تان به عنوان شغل به حساب می‌آید که برخلاف مقاطع دیگر، باید برای آن هزینه کرد. این مقطع شامل ۳ الی ۵ سال در فرانسه است که کارهای اصلی آن، پروژه‌های تحقیقاتی است. اگر در این مقطع ویزای شغلی داشته باشید می‌توانید حقوق ماهانه دریافت کنید و همچنین باید مالیات هم پرداخت نمایید. یکی از سیاست‌های کشور فرانسه برگزاری دوره‌های زبان انگلیسی به منظور جذب نخبه‌های برتر است. برای شرکت در این مقطع باید دارای معدل بالا، نمره 6/5 تا 7/5 آیلتس ، فارق التحصیل از دانشگاه‌های برتر دولتی، باشید. در نهایت جهت دریافت مدرک دکتری، موظف به تحویل پایان‌نامه هستید.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه

مدت زمان دوره پزشکی ۹ سال و دوره دندانپزشکی ۶ سال در کشور فرانسه زمان می‌برد. عموم‌ مردم می‌توانند در امتحانات پزشکی شرکت کنند و پس از قبولی در آن، مشغول به تحصیل در این رشته شوند. اما دانشجویان موظف‌اند تا در امتحان پایان سال اول پزشکی شرکت کنند و در صورت به دست آوردن نمره قبولی، سال دوم را نیز ادامه دهند؛ اما اگر دانشجویان نمره قبولی را کسب نکنند، باید مجدد سال اول را بخوانند. دانشجویان دندانپزشکی نیز باید پس از ۲ سال در آزمون شرکت کنند و در صورت قبولی، وارد دوره سه ساله دیگر شوند. پس از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی، باید به مدت ۳ سال به صورت کارآموز در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها فعالیت داشته باشید. به طور کلی فرانسه دارای سه دوره در رشته‌های پزشکی است که این سه دوره عبارتند از :

دوره DCEM ، دوره PCEM و پزشکی عمومی

در دوره اول یعنی همان دوره PCEM باید به مدت دو سال برای آکادمیک مشغول به ویزای تحصیل در فرانسه باشید که این شرایط برای دانشجویان دندانپزشکی؟ دامپزشکی و پرستاری نیز به همین گونه است. تقریبا حدود ۸٪ از دانشجویان خارجی از میان کل دانشجویان پذیرفته می‌شوند که یکی از شرط‌های پذیرش، دریافت نمره‌ای یکسان یا بالاتر از دانشجوی فرانسوی است. مدت زمان دوره دوم یا همان دوره DCEM چهار سال است که ‌دانشجویان پس از این دوره باید در آزمون‌های نظری شرکت کرده و پس از قبولی در آن، تحصیل در آخرین دوره در رشته پزشکی را ادامه دهند. این نکته را در نظر بگیرید که باید از واحدهای کارآموزی در بیمارستان‌ها، حتما نمره قبولی را کسب کنید.

دوره سوم دوره DES نامیده می‌شود که برای دریافت مدرک آن موظف به گذراندن چند دوره تخصصی هستید که تقریبا دو سال زمان می‌برد پس از آن می‌توانید اقدام به دریافت مدرک PHD کنید. دانشجویان خارجی برخلاف دانشجویان اروپایی که نیازی به ویزا ندارند، باید حتما ویزای تحصیلی داشته باشند و علاوه بر آن از مدرک دیپلم دبیرستان نیز برخوردار باشند. یکی از نکاتی که حتما باید آن را در نظر بگیرید تحصیل در رشته پزشکی تنها به زبان فرانسوی امکان‌پذیر است و معدود دانشگا‌ه‌هایی هستند که برای جذب دانشجویان به ویزای تحصیل در فرانسه، رشته پزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند که در ازای آن هزینه بسیار بالایی هم دریافت می‌کنند. هزینه تحصیل در رشته پزشکی در سال اول معمولا بیشتر از ۵۰۰۰ یورو و در سال سوم تقریبا ۴۰۰۰ یورو است.

رشته‌های مهم در دانشگاه‌های فرانسه

دانشجویانی که علاقه‌مند به ادامه ویزای تحصیل در فرانسه در رشته‌های روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی اجتماعی، گفتار درمانی و … هستند، می‌توانند دانشکده‌های روان‌شناسی را در کشور فرانسه انتخاب کنند. ممکن است عده‌ای دیگری از دانشجویان هدف‌شان تحصیل در رشته‌های جرم شناسی، مدیریت عمومی و حقوق باشد که برای تحصیل در این رشته‌ها باید در دانشکده‌های حقوق و جرم شناسی ثبت‌نام کنند. دانشکده‌های پزشکی کشور فرانسه ارائه دهنده‌ی رشته‌های پزشکی، دانپزشکی و دندانپزشکی و دانشکده‌های علوم ارائه دهنده‌ی رشته‌های فیزیک، آمار، زمین شناسی، شیمی و … هستند. در این میان رشته‌های هنر همیشه طرفداران خود را داشته‌اند که برای تحصیل در رشته‌های هنر باید دانشکده‌های معماری و هنر را انتخاب نمایید.

یکی دیگر از دانشکده‌های فرانسه، دانشکده علوم کاربردی است که رشته‌های مهندسی معدن، مهندسی هوافضا، معماری  و مهندسی شیمی زیر مجموعه این دانشکده محسوب می‌شوند. همچنین دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌هایی هم‌چون علوم اقتصادی، علوم اداری و مهندسی اداری را دارند، می‌توانند در دانشکده‌های علوم اداری تحصیل خود را ادامه دهند و در نهایت تنها دانشکده‌ای که فقط یک رشته را ارائه می‌دهد، دانشکده علوم دارویی است.

تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی

دانشجویان تنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند به زبان انگلیسی ادامه ویزای تحصیل در فرانسه دهند؛ اما این امکان در مقطع کارشناسی امکان‌پذیر نیست و دانشجویان فقط به زبان فرانسوی می‌توانند مشغول به تحصیل در رشته کارشناسی شوند. توجه داشته باشید که تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی نیازمند پرداخت هزینه‌های سنگینی است. پیشنهاد ما به شما این است که سعی کنید تا بر زبان فرانسوی مسلط شوید و به زبان فرانسوی تحصیلات خود را ادامه دهید زیرا دیگر مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین شهریه دانشگاه نخواهید بود و سریع‌تر می‌توانید با مردم کشور فرانسه ارتباط برقرار کنید یا مشغول به کار شوید؛ زیرا با یادگیری زبان هر کشوری می‌توانید راحت‌تر در آن کشور پیشرفت کنید. دانشگاه‌های پاریس، سوربون، وسترن بریتانی، مارسل، استراسبورگ و مونت پلییر نیمه از جمله دانشگاه‌ها و مدارس پزشکی برتر در فرانسه شناخته شده‌اند.

ویزای تحصیل در فرانسه
ویزای تحصیل در فرانسه

شرایط سنی تحصیل در فرانسه

دانشگاه‌های فرانسه سن مشخصی را برای پذیرش دانشجویان اعلام نکرده‌اند اما پیشنهاد می‌شود که برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی حداکثر ۲۳ سال را داشته باشید تا با مشکلات سفارت هم مواجه نشوید. در مقطع کارشناسی ارشد هم بهتر است حداکثر ۲۹ تا ۳۰ سال را داشته باشید اما برای مقطع دکتری محدودیت کمتری وجود دارد و تقریبا تا سن ۳۵ سالگی می‌توانید در این مقطع به تحصیلات خود ادامه دهید.

مزایای تحصیل در فرانسه

یکی از مزایای تحصیل در فرانسه هزینه‌های اقتصادی تحصیل و زندگی است؛ حتی گاهی هزینه‌های برخی از مدارس رایگان است. یادگیری زبان فرایندی پیچیده است که افراد زیادی آن را مشکلی اساسی می‌دانند اما به هر حال دانشجویان می‌توانند موفق به دریافت پذیرش در دانشگاه‌های انگلیسی زبان شوند. دانشجویان فرانسه می‌توانند علاوه بر ادامه تحصیل، مشغول به کار شوند و از علاوه بر آن از بیمه و کمک هزینه‌های مسکن و زندگی بهره‌مند شوند. همچنین مقطع دکتری نوعی شغل محسوب می‌شود هنگام تحصیل در این مقطع می‌توانید حقوق هم دریافت نمایید.

یکی از نکات مثبت این است که تمامی دانشگاه‌ها و مراکز عالی ایران مورد قبول کشور فرانسه است و دانشجویان با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند و دانشجویان برای دریافت پذیرش تنها کافی است که دارای مدرک DELF یا TCF باشند و یا بر زبان فرانسوی کمی تسلط داشته و مدرک B2 را نیز همراه خود داشته باشند. امتحانات زبان فرانسوی در قسمت فرهنگی سفارت فرانسه در زمان مشخصی اجرا می‌شود. همچنین مدرک TCF دارای دو سال اعتبار است اما مدرک DELF دارای مدت زمان خاصی از اعتبار نیست.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه

فرانسه دارای انواع دانشگاه‌های خصوصی با هزینه‌های بالا و دانشگاه‌های دولتی با هزینه‌های مناسب‌تر است که هزینه‌ها با توجه به دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی متفاوت است که در ادامه لیستی از برخی از این دانشگاه‌ها همراه هزینه آن‌ها شرح داده‌ایم:

  • دانشگاه Ecole Polytechnique: حدود ۱۱۰۰۰ یورو
  • دانشگاه Ecole Supetieure d’Electricite SUPELEC: حدود ۳۵۰ یورو در طول سال
  • دانشگاه Pierre and Marie Curie: حدود ۳۰۰ یورو
  • دانشگاه du Maine: میانگین ۵۰۰ یورو
  • دانشگاه Lille 1 علوم و فن آوری: حدود ۲۸۰ یورو

اخذ ویزای تحصیل در فرانسه

دانشجویانی که مقصد تحصیلی‌شان کشور فرانسه است در ابتدا باید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنند و پس از آن دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر را تعیین نمایند. برای اقدام به اخذ ویزای تحصیلی فرانسه باید مدارکی از جمله نامه رسمی پذیرش در برنامه‌های آموزشی معتبر در یک مرکز آموزشی یا دانشگاه فرانسه، پرکردن فرم درخواست ویزا، دو قطعه عکس برای پاسپورت، مدرک زبان فرانسوی، بلیط برگشت به کشور مبدا، پاسپورت و کپی آن، بودجه مالی ۱۰۰۰۰ یورویی ، رزومه، گواهی اشتغال به کار و پرینت حساب بانکی را همراه خود داشته باشید و علاوه بر آن هزینه‌های مربوط به انگشت نگاری و مصاحبه را پرداخت نمایید.

ویزای همراه فرانسه

فرانسه جز کشورهایی است که امکان ارائه ویزا همراه را برای بسیاری از متقاضیان را در اختیارشان قرار می‌دهد یعنی شخص همراه به طور همزمان می‌تواند با شخص اصلی مهاجرت کند. اگر می‌خواهید اقدام به دریافت ویزای همراه فرانسه را کنید، ملزم به ارائه مدارکی مانند گردش حساب، تمکن مالی هستید. اما اگر شخص اصلی زودتر از فرد همراه مهاجرت کند، باید حتما حداقل سابقه ۱۸ ماه زندگی در فرانسه را داشته باشد. همچنین فرد اصلی باید مسکن مناسب را پیش از مهاجرت همراه تهیه کند و از بودجه مالی تعیین شده برخوردار باشد.

هزینه زندگی و تحصیل در فرانسه

همان طور که گفته شد هزینه‌های مربوط به تحصیل بسیار مناسب است ولی به طور کل برای زندگی در فرانسه حدودا ماهی ۵۰۰ الی ۶۰۰ یورو لازم است. اما دانشجویان از حین تحصیل می‌توانند از کمک هزینه‌های مسکن، امکاناتی مانند خوابگاه، بیمه و … بهره‌مند شوند. دانشجویان بین المللی که سالانه ۳ تا ۴ هزار یورو برای تحصیل هزینه می‌کنند، می‌توانند علاوه بر درس تقریبا هفته‌ای ۲۰ ساعت نیز کار کنند. اما به طور کل هزینه زندگی در هر شهر یا هر دانشگاه و مقطعی متفاوت است؛ به عنوان مثال، هزینه زندگی در شهر پاریس بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو، در شهر نیس بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ یورو و در دیگر شهرها میانگین ۶۰۰ یورو در طول ماه است.