ایرانیان در استرالیا

ایرانیان در استرالیا

استرالیا یکی از جذاب ترین کشورها برای افرادی است که مایل به مهاجرت هستند.رفاه اجتماعی استرالیایی ها، آب و هوای عالی و فرصت های شغلی فراوان از مهمترین دلایلی است که مهاجران را به این کشور می فرستد. اکثریت مهاجران استرالیایی را شهروندان اروپا و آسیا تشکیل می دهند و در سال های اخیر تعداد شهروندان ایرانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند افزایش یافته است. در حال حاضر دو دسته ایرانی در استرالیا زندگی می کنند که شامل مهاجران ایرانی و شهروندان نسل اول (فرزندان ایرانی مهاجر) می شود.در مورد استرالیا نیز باید گفت که این کشور بزرگترین جزیره و ششمین کشور بزرگ جهان است که در مقایسه با وسعت و منابع طبیعی متنوع، جمعیت کمی دارد. استرالیا تنها کشوری است که یک قاره کامل را اشغال می کند. این کشور از 6 ایالت تشکیل شده است و بزرگترین ایالت آن استرالیای غربی است که وسعت آن دو برابر ایران و وسعت اروپای غربی است.سیستم اداری استرالیا نیز مانند کانادا بر اساس سیستم اداری بریتانیا است، اما شیوه زندگی در این کشور بسیار مناسب تراست. استرالیا متشکل از افراد بومی و مهاجران از سراسر جهان است. یکی از مهم ترین ویژگی های مهاجرت به استرالیا این است که در فرآیند مهاجرت تفاوتی بین شهروندان اروپایی، آمریکایی، آسیایی و … قائل نمی شود.

استرالیا یک کشور جدید است. اروپایی ها برای اولین بار حدود 200 سال پیش در این کشور ساکن شدند. تعداد ایرانیان مهاجری که قبل از سال 1357 به استرالیا سفر کرده اند حدود 288 نفر بوده است. در آن زمان ایرانیان ساکن استرالیا بیشتر ارمنی، آشوری و گلیم بودند و علاوه بر حفظ تابعیت ایرانی، تابعیت استرالیا را نیز به دست آوردند. اما در حال حاضر طبق اعلام اداره آمار استرالیا در سال 2016، تعداد ایرانیان مقیم استرالیا حدود 55650 نفر است.اکثر ایرانیان مقیم استرالیا در ایالت های نیو ساوت ولز، ویکتوریا و کوئینزلند زندگی می کنند. بر اساس آمار رسمی در سال 2011، تعداد ایرانیان استرالیا 34453 نفر است که 44.9 درصد از ایرانیان مهاجر در نیو ساوت ولز، 21.6 درصد در ویکتوریا، 10.8 درصد در استرالیای غربی زندگی می کنند. 2.8% در استرالیای جنوبی و 4.5% ساکن کوئینزلند بودند.طبق آمار ارائه شده در سال 2011، میانگین سنی ایرانیان مقیم استرالیا 36 سال بوده است که 6.9 درصد از این جمعیت را افراد 0 تا 14 ساله، 11 درصد جمعیت 15 تا 24، 47، 5 درصد جمعیت را تشکیل می دهند. سن 24 تا 44 سال و 26.4 درصد جمعیت 64 تا 45 سال سن داشتند. و 8.2 درصد از جمعیت 65 سال یا بالاتر بودند. این در حالی است که پیش از سال 2011، 18453 مرد و 16002 زن ایرانی در استرالیا متولد شده بودند. بر اساس این آمار، 36.8 درصد مسلمان، 18.2 درصد بهایی، 18.4 درصد غیر مذهبی و 17.2 درصد متعلق به سایر ادیان هستند، در حالی که 9.4 درصد از مذهب خود اطلاعاتی ارائه نکرده اند.

فهرست مطالب

مهمترین دلایل مهاجرت ایرانیان به استرالیا

طبیعت زیبای استرالیا، محیط جهانی، مردم مهربان، آب و هوای خوب و کیفیت زندگی تنها برخی از دلایلی است که مهاجران استرالیا را انتخاب می کنند. از میان دلایل مختلف مهاجرت ایرانیان به استرالیا، مهمترین دلایل مهاجرت ایرانیان به استرالیا را می توان بهبود کیفیت زندگی، فرصت های شغلی پردرآمد متعدد و اعتقادات مذهبی دانست. البته در سال های اخیر برخی از مهاجران آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران و آب و هوای بسیار مساعد استرالیا را دلیل اصلی مهاجرت خود عنوان کرده اند.

دلایل مهاجرت و شرایط زندگی ایرانیان مقیم استرالیا

ایرانیان مقیم استرالیا نیز مانند مهاجران کشورهای دیگر در شرایطی مشابه ساکنان این کشور زندگی می کنند. شرایط کار در استرالیا نسبت به کشورهای اروپایی بهتر است و نرخ دستمزد بسیار بالاست و تفاوت طبقاتی زیادی از نظر دستمزد در استرالیا وجود ندارد. استرالیا استاندارد زندگی بسیار بالایی دارد و دولت سرمایه گذاری زیادی در زیرساخت هایی مانند آموزش، مراقبت های بهداشتی و حمل و نقل کرده است.استرالیا یکی از با ثبات ترین اقتصادهای جهان را دارد که باعث افزایش سطح سرمایه گذاری در این کشور شده است. قیمت زمین و املاک کمتر از کشورهای اروپایی است. ساکنان این کشور به راحتی به انواع میوه ها وسبزیجات و مایحتاج زندگی را دسترسی خواهند داشت.علاوه بر ویژگی های جغرافیایی استرالیا، فرهنگ این کشور نیز بسیار جذاب است. استرالیایی ها علاقه زیادی به ورزش و هنر دارند. علاقه ساکنان این کشور به هنرهای زیبا به حدی است که گالری های هنری را در جای جای استرالیا می توان دید که بیشتر آنها را می توان به صورت رایگان بازدید کرد.

ایرانیان در استرالیا

با این حال، به دلیل اندازه بزرگ آن، هنگام زندگی در استرالیا با چندین فرهنگ مختلف مواجه خواهید شد. این به دلیل تعداد زیاد مهاجرانی است که در استرالیا اقامت گزیده اند.نکته مهم دیگری که باید در مورد زندگی در استرالیا بدانید این است که زندگی در این کشور چندان سخت به نظر نمی رسد. این تنوع فرهنگی به شما این امکان را داده است که غذاهای مختلفی را در این کشور پیدا کنید و برنامه غذایی خود را مطابق با ذائقه خود برنامه ریزی کنید.این کشور هر ساله میزبان فستیوال های غذا شناسی است که در آن افراد از فرهنگ های مختلف می توانند غذاهای خود را ارائه دهند. همچنین می توانید تا آخر شب در رستوران میز رزرو کنید و محدودیتی در استفاده از آن نداشته باشید.

شرایط زندگی در استرالیا برای فرهنگ های مختلف چندان دشوار نیست. هر کس با هر فرهنگی می تواند تعطیلات خود را جشن بگیرد و مراسم خود را سازماندهی کند. به همین دلیل زندگی در استرالیا به شما این امکان را می دهد که در هر زمانی از سال با تعطیلات یکی از کشورها و آداب و رسوم آنها آشنا شوید.یک نکته جالب در مورد استرالیا برای زندگی این است که هر زمان که به یک شهر وارد شوید، فهرست شهر در دسترس شما خواهد بود. در نتیجه می توانید از آن برای یافتن بهترین مکان ها برای سرو غذا و نوشیدنی استفاده کنید.در این کشور علاوه بر رستوران های مجلل، می توانید از مراکز خرید باشکوهی نیز دیدن کنید.استرالیایی ها علاقه زیادی به خرید دارند و در فروشگاه های این کشور می توانید انواع اجناس را پیدا کنید.حتی اقلام مستعمل و قدیمی در فروشگاه های تخصصی در استرالیا فروخته می شود. هر شهر دارای یک بازار دائمی است و حراج در مغازه ها در زمان های خاصی برگزار می شود.

به راحتی می توانید از سیستم حمل و نقل عمومی برای سفر به نقاط مختلف شهر یا کشور استفاده کنید. وسایل حمل و نقل در سیستم حمل و نقل عمومی در این کشور بسیار متنوع است. در حال حاضر میتوانید برای یک سفر کوتاه درون شهری از قطار و کشتی استفاده کنید و از یک نقطه به نقطه دیگر بروید.علاوه بر این، اتوبوس، مترو برقی، مترو و مونوریل در دسترس هستند. شما می توانید با مراجعه به سایت اعلام شده از زمان حرکت وسایل نقلیه عمومی در هر شهری از استرالیا مطلع شوید و زمان رسیدن به ایستگاه را بر اساس آن تنظیم کنید.

شرایط کار برای ایرانیان در استرالیا

با توجه به رشد اقتصادی استرالیا، شرایط کار در این کشور بسیار مطلوب است. تسلط به زبان انگلیسی و لهجه استرالیایی و همچنین تجربه کاری مرتبط با زمینه کاری شما نقش مهمی در به دست آوردن شغل مناسب در استرالیا دارد.

ایرانیان مقیم استرالیا با انتخاب یکی از دو نوع کار زیر کار می کنند:

مشاغلی که کارفرما محسوب می شوند و بر اساس تجربه در مشاغل فنی و خدماتی مانند نقاشی ساختمان، کارهای ساختمانی، مکانیکی و … هستند و بیشتر مشاغل مربوط به ایرانیان استرالیایی است که در سال های اخیر مهاجرت کرده اند.

مشاغلی که کارفرمایان غیر ایرانی دارند بیشتر بر اساس سابقه کار و تحصیلات مرتبط است.

وب سایت ها و مجلات استخدامی ساده ترین راه برای یافتن کار در استرالیا هستند. داشتن یک رزومه کامل شما را به هدفتان نزدیکتر می کند. در مشاغل مبتنی بر تحصیل، یکی از بزرگترین چالش های جویندگان کار، یافتن شغل برای اولین بار است، زیرا یکی از اولویت های درخواست کار، داشتن تجربه کاری در استرالیا است. کارفرمایان ترجیح می دهند افراد قابل اعتماد با تجربه در این کشور را برای موقعیت هایی با درآمد خوب ترجیح دهند.

مشکلات ایرانیان در استرالیا

افرادی که مهاجرت می کنند در سال های اولیه مهاجرت با مشکلات زیادی مواجه می شوند اما با گذشت زمان این مشکلات از بین می رود. یکی از مشکلات ایرانیان در استرالیا یادگیری زبان و یکی دیگر از مشکلات بزرگ یافتن شغل مناسب است. البته اگر قصد مهاجرت هوشمندانه به استرالیا را داشته باشید، مشکلات کمتری خواهید داشت.

هزینه زندگی در استرالیا

اگر به هزینه های زندگی در استرالیا نگاهی بیندازید متوجه می شوید که این کشور در دسته مقاصد مهاجرتی گران قیمت قرار می گیرد. استرالیا استانداردهای بالایی برای زندگی ارائه کرده است، اما در عین حال، هزینه دستیابی به چنین استاندارد زندگی نیز بالا است.هزینه زندگی در استرالیا یکی از دغدغه های اصلی مهاجران می باشد.

ایرانیان در استرالیا

هزینه زندگی در استرالیا چقدر است؟

هزینه زندگی در استرالیا به جنبه های مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، اجاره خانه، بیمه درمانی، غذا و حمل و نقل اصلی ترین چیزهایی هستند که هنگام ورود به استرالیا باید برای آنها برنامه ریزی کنید.

هزینه زندگی در استرالیا نسبتاً بالا است و زمانی که نتوانید شغل مناسبی در این کشور پیدا کنید و مجبور شوید پس انداز خود را خرج کنید، آزاردهنده تر خواهد بود. برای تامین هزینه های اولیه اقامت خود در استرالیا باید کارهای غیر تخصصی انجام دهید تا بتوانید شغلی با درآمد بالا پیدا کنید.به طور متوسط ​​می توان گفت که هزینه زندگی در استرالیا حدود 80 درصد بیشتر از ایران است.یکی از مهم ترین بخش های هزینه زندگی در استرالیا مربوط به اجاره خانه است. بسته به اینکه در کدام شهر یا ایالت استرالیا زندگی می کنید، هزینه های متفاوتی برای اجاره خانه تعیین می شود. علاوه بر این، بسته به اینکه خانه ای که می خواهید اجاره کنید در مرکز شهر قرار دارد یا می خواهید در حومه شهر زندگی کنید، هزینه اجاره خانه در استرالیا متفاوت خواهد بود.

معایب زندگی در استرالیا

یکی از معایب اصلی زندگی در استرالیا هزینه بالای زندگی و زندگی است. علاوه بر این، تعداد اتوبوس ها و قطارها در استرالیا محدود است.بنابراین، اکثر مردم مجبورند برای سفر بین شهرها از خطوط هوایی استفاده کنند. زیرا استفاده از روش های دیگر هزینه بیشتری برای آنها خواهد داشت.یکی دیگر از معایب زندگی در استرالیا شرایط استفاده از بیمه است.مهاجران برای دریافت مزایا باید حداکثر حق بیمه تامین اجتماعی را ظرف دو سال پس از مهاجرت بپردازند.در این زمان مردم برای درمان غیر ضروری مجبور به استفاده از بیمه خصوصی هستند که هزینه بالایی دارد. از طرفی طبق قوانین استرالیا افراد نمی توانند با خرید ملک در این کشور اقامت دائم بگیرند.یکی دیگر از معایب مهم استرالیا برای زندگی، جستجوی کار در این کشور است. افرادی که به اندازه کافی انگلیسی صحبت نمی کنند یا مدرک دانشگاهی معتبری دارند، برای یافتن شغل در این کشور مشکل دارند.علاوه بر این، برخی از افراد دارای رزومه در برخی رشته ها مانند علوم پایه یا رشته های فنی و مهندسی غیر از کامپیوتر، به راحتی نمی توانند شغل مرتبط با مدرک تحصیلی خود را در این کشور پیدا کنند.

مزایای زندگی در استرالیا

مهمترین مزیت زندگی در استرالیا پایین بودن نرخ بیکاری است. به همین دلیل حتی افراد بیشتری که با ویزای تحصیلی وارد این کشور می شوند می توانند پس از فارغ التحصیلی اقامت دائم و کار در استرالیا را دریافت کنند.این برای افرادی که با مهارت های خاصی به استرالیا می آیند بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر این، استرالیا آب و هوای مناسبی دارد و افراد می توانند در حین زندگی در این کشور شرایط آب و هوایی متفاوتی را تجربه کنند.استرالیا از سطح تحصیلات بالایی برخوردار است و همین امر باعث شده بسیاری از کسانی که قصد تحصیل در این کشور را داشته باشند. حتی افراد می توانند به صورت رایگان در دانشگاه های استرالیا تحصیل کنند و پس از استخدام هزینه دانشگاه را به صورت اقساطی پرداخت کنند.یکی دیگر از مزیت های اقامت در استرالیا، تعداد زیاد مهاجران ایرانی در این کشور است که استرالیا را به مکانی مناسب برای زندگی ایرانیان تبدیل می کند.

 بهترین شهر استرالیا

هزینه زندگی در استرالیا و یافتن شغل در این کشور بستگی به شهر محل اقامت شما دارد. بنابراین، برای یافتن بهترین شهر برای زندگی در استرالیا، باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت.به عنوان مثال، شرایط آب و هوایی، شرایط تحصیل، قیمت اجاره یا خرید خانه، حمل و نقل عمومی و هزینه آن، امنیت و فرصت های شغلی از مهمترین معیارهایی هستند که در انتخاب محل زندگی باید در نظر گرفته شوند.

زندگی در ملبورن

ملبورن را می توان پایتخت فرهنگی استرالیا دانست. اکثر ساکنان این شهر به ورزش و هنر علاقه دارند. علاوه بر این، از نظر اقتصادی، زندگی در ملبورن استرالیا عملا مقرون به صرفه است. علاوه بر این، آب و هوای ملبورن دارای چهار فصل است و دما در زمستان می تواند به زیر صفر برسد.سیستم حمل و نقل در این شهر شبکه ای است. به همین دلیل می توان گفت مهاجرت به ملبورن نسبتا آسان است. علاوه بر این، یافتن کار در ملبورن برای مهاجران کار سختی نیست.

ایرانیان در استرالیا

زندگی در کانبرا

کانبرا پایتخت استرالیا است و به عنوان یکی از شهرهای کوچک این کشور شناخته می شود. آب و هوای کانبرا خشک و زمستان ها سردتر از سایر مناطق است. با این حال، تابستان دلپذیری وجود دارد. کانبرا با وجود اهمیتی که دارد، اصلاً شهر شلوغی نیست و زمان زیادی برای رفت و آمد با ماشین طول نمیکشد.اکثر شهروندان ساکن در کانبرا در مناصب دولتی کار می کنند و بیشتر سرمایه گذاران و افراد تجاری نیز در کانبرا زندگی می کنند. بنابراین، یافتن کار در این شهر برای مهاجران دشوار است. اگر قصد خرید خانه در استرالیا را دارید، کانبرا بهترین قیمت ها را به شما ارائه می دهد.

زندگی در سیدنی

سیدنی یکی از معروف ترین و قدیمی ترین شهرهای استرالیا است. مهم ترین ویژگی این شهر ساختمان های بلند و برج های زیبا هستند. بنابراین، این مکان ممکن است برای افرادی که می خواهند از طبیعت استرالیا لذت ببرند، مناسب نباشد.با این حال، سیدنی به دلیل داشتن مراکز تجاری بزرگ، فرصت های شغلی خوبی را برای ساکنان خود فراهم می کند. به همین دلیل یکی از شهرهای استرالیا با کمترین نرخ بیکاری است. از نظر آب و هوا، سیدنی یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی است که ترجیح می دهند در مناطق نسبتا گرم زندگی کنند.دمای هوای این شهر در تابستان به 40 درجه سانتیگراد و در زمستان به 6 درجه سانتیگراد می رسد. با این حال اکثر ساکنان سیدنی از سیستم حمل و نقل این شهر راضی نیستند.

زندگی در تاسمانی

تاسمانی یکی از بهترین مکان ها برای زندگی برای افرادی است که می خواهند از شلوغی شهر دور شوند. این شهر از نظر آب و هوا نیز بسیار مطبوع است. به همین دلیل اکثر خانواده های علاقه مند به تفریح ​​در فضای باز به تاسمانی می روند.وسایل حمل و نقل اصلی در این شهر اتوبوس یا خودروهای شخصی هستند. تاسمانی شهری پر ترافیک نیست و به راحتی می توان در اطراف آن رفت و آمد کرد. همچنین به دلیل موقعیت ساحلی آن، مشاغل خودساخته زیادی در این شهر یافت می شود که کار را آسان تر می کند. با این حال، هزینه زندگی در تاسمانی استرالیا کمی بالا است.

زندگی در آدلاید

آدلاید یکی از بهترین شهرهای استرالیا برای زندگی و کار است. امروزه بیشتر مهاجران به این شهر روی آورده اند و در آنجا زندگی می کنند. همچنین رفت و آمد در اطراف آدلاید هم با ماشین شخصی و هم با وسایل نقلیه عمومی نسبتاً آسان است. قیمت اجناس و هزینه زندگی در آدلاید نسبتاً متوسط ​​است و کار برای مهاجران در این شهر کار سختی نیست.

زندگی در استرالیا برای ایرانیان

در حال حاضر تعداد ایرانیانی که استرالیا را برای زندگی انتخاب کرده اند رو به افزایش است. شرایط زندگی در استرالیا برای ایرانیان تفاوت چندانی با سایر مهاجران ندارد و می توان گفت ایرانیان مقیم استرالیا زندگی خوبی دارند.مهمترین دلایلی که ایرانیان را به زندگی در استرالیا وادار می کند آب و هوای مطبوع، اقتصاد پایدار، نگرش دوستانه به مهاجران و استاندارد بالای زندگی است.افرادی که تسلط خوبی به زبان انگلیسی دارند می توانند به فرصت های شغلی بسیار خوبی در استرالیا فکر کنند. در ضمن ایرانیان مقیم استرالیا می توانند دوره های تخصصی را بگذرانند و پس از اتمام مدرک به راحتی وارد بازار کار شوند.

ایرانیان در استرالیا حتی می توانند به عنوان کارفرما در مشاغل مختلف فنی و خدماتی مشغول به کار شوند. در غیر این صورت فرصت کافی برای کار در موقعیت های مرتبط با رشته تحصیلی خود و یا زیر نظر کارفرمایان غیر ایرانی را دارند.

البته در سال های اولیه مهاجرت ممکن است مشکلاتی برای یافتن شغل و یادگیری زبان انگلیسی وجود داشته باشد که به مرور زمان برطرف خواهد شد.

در استرالیا یا کانادا زندگی کنید

انتخاب بین دو کشور کانادا و استرالیا به عنوان دو کشور مهاجر پذیر انگلیسی زبان برای ایرانی ها کمی سخت است. آب و هوای استرالیا نسبت به کانادا بهتر است و در این کشور زمستان های سرد و طولانی وجود ندارد.به طور متوسط ​​می توان گفت که هزینه زندگی در استرالیا کمتر از کانادا است. از طرفی درآمدی که در استرالیا می توانید کسب کنید بیشتر از کانادا است و در نتیجه استرالیا کیفیت زندگی بالاتری را به شما ارائه می دهد.هر دو کشور از نظر کیفیت زندگی امتیاز بالایی دارند. با این حال می توان گفت که سطح امنیت در شهرهای بزرگ کانادا بالاتر از استرالیا است.همچنین کیفیت مدارس در کانادا بسیار بالاتر از استرالیا است. علاوه بر این، مهاجرت به کانادا راحت تر از استرالیا است. چون در این کشور به مدرک زبان حساسیت کمتری دارند.

چگونه با ایرانیان مقیم استرالیا ارتباط برقرار کنیم

دانشجویانی که استرالیا را برای زندگی انتخاب می کنند دارای یک مزیت بزرگ هستند، یعنی اکثر دانشگاه های استرالیا به تبریک روابط فرهنگی بین المللی یا برگزاری مراسم اختصاصی خود توجه ویژه ای دارند. امروزه برای دانشجویان بسیار آسان است که ایرانیان دیگر را در دانشگاه خود بیابند. به عنوان مثال، در 19 مارس 2021، دانشگاه Macquarie میزبان جشن نسبتا بزرگ نوروز در یک رستوران ایرانی در استرالیا به عنوان اولین رویداد خارجی خود بود. همچنین سازمان هایی در استرالیا وجود دارند که هدفشان حفظ فرهنگ و تمدن ایرانی در بین مهاجران است. به عنوان مثال، سازمان فرهنگی House of Persian یک سازمان خصوصی است که رویدادها و فعالیت های بسیاری را برای شهروندان ایرانی ملبورن برگزار می کند.

خانه پرشیا، مکانی برای ارتباط با ایرانیان مقیم ملبورن استرالیا علاوه بر این، خوشبختانه در عصری زندگی می کنیم که تکنولوژی پیشرفت زیادی داشته و شبکه های اجتماعی زیادی فعال هستند و به کاربران خدمات ارائه می دهند. و خوشحالم که تقریباً هر شبکه اجتماعی، به خصوص محبوب ترین شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، تلگرام یا واتس اپ، شبکه یا گروه خاصی برای ایرانیان مقیم استرالیا دارد. پس واضح است که راحت ترین راه برای ارتباط شما با سایر ایرانیان در استرالیا از طریق فضای مجازی است.با این حال متوجه میشویم که وضعیت ایرانیان در استرالیا نسبتا خوب است و طبق آمار، تعداد ایرانیانی که استرالیا را به عنوان خانه جدید خود انتخاب می کنند در سال های اخیر رو به افزایش بوده است. ارتباط با ایرانیان مقیم استرالیا تاثیر زیادی در بهبود شرایط شما به عنوان مقیم یک کشور خارجی دارد. بنابراین بهترین کار این است که سعی کنید ایرانیان دیگری را در استرالیا پیدا کنید و با آنها دوست شوید.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *